اخبار روز سینما

آیا اقتباس از بازی های ویدیویی ترند بعدی سینمای جهان است؟

با افزایش احساس نامیدی و مخاطبان از آثار ابرقهرمانی، حدس و گمان منصفانه وجود دارد که اقتباس از بازی های ویدیویی جای آنها را می گیرد. بر همین اساس، ما در این مطلب از «پی ام آپلود» می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا از بازی‌های ویدیویی ترند بعدی سینمای جهان است؟! برای یافتن جواب این پرسش با ما همراه باشید.

افول ژانر ابرقهرمانی و ظهور یک سبک دیگر


آیا اقتباس از بازی های ویدیویی ترند بعدی سینمای جهان است؟

علی‌رغم گفته‌های کوین فایگی پیرامون همراهی روی مخاطب با ابر، اما نامیدی و رمانی از تماشای این جنس آثار در حال تبدیل شدن به یک نگرانی واقعی برای مخاطبان فعلی هستند. با وجود جریانی بی‌وقفه از ابرقهرمانی که معمولاً در همه جا ارائه می‌شود، به نظر می‌رسد این آثار آن شور و حال سابق را چه در گیشه و چه در بحث‌های سینمای مخاطبان ندارند. دلیل این امر می‌تواند شکست مارول در بازسازی جادوی ساختن و اجرای چیزی در همان سط ح باشد که توانست در پایان فاز سوم خودش انجام دهد.

از دید خیلی از بررسی کیفیت محتوا در جدیدترین آثار مارول کاهش یافته است و در قسمت سوم مرده مورچه‌ای نشان داده شد، این اثر با ضعف ضعیفان و عداد ناچیز باکس آفیس به کار خود پایان داد. این عدم استقبال سابق از آثار ابرقهرمانی ممکن است به این دلیل باشد که مخاطبان اکنون به چیزی متفاوت نیاز دارند. بنابر همین اتفاق کارگردان و نویسنده‌ای چون جیمز گان، که در حال حاضر مسئول برن امه‌ها و خلق تمام فیلم‌های آینده دی‌سی است، به نظر می‌رسد از مشکلاتی که گریبانگیر است این ژانر آگاه است و امیدوار است که آن را زنده نگه دارد، اما آیا این کاف را دارد. ی خواهد بود؟!

سخت است بگوییم که فیلم‌های ابرقهرمانی در چشم‌انداز فعلی فیلم‌سازی چه می‌شوند، اما موفقیت شگفت‌انگیز اقتباس‌های بعدی بازی‌های ویدیویی ممکن است در آینده باشد. در دنیایی که به نظر می‌رسد استودیوها به ویژگی‌های اثبات‌شده علاق‌مند هستند و طرفداران هیجان‌انگیزی که قبل از مایل به پرداخت هزینه پذیرش آن‌ها می‌پردازند، می‌گویند که اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی به ژانر جدید ابرقهرمانی می‌شوند، سخت نیست. در اینجا شواهدی وجود دارد که در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل می‌شود. اما چرا؟ چون به نظر می‌رسد که هالیوود وارد دوران طلایی می‌شود، بازی‌های ویدیویی شده است.

اما قدمت اقتباس از بازی‌های ویدیویی کوتاه است و حتی شکست‌های گذشته نیز ترسناک است. پس چه چیزی در این میان تغییر کرده است؟ منطقه ممنوعه به سرمایه گذاری در بازی های ویدیویی تبدیل شد؟!

نقطه عطفی به نام سونیک در دوران بارداری


آیا اقتباس از بازی های ویدیویی ترند بعدی سینمای جهان است؟

جالب است بدانید هالیوود لحن خود را در مورد اقتباس از بازی ویدیویی با نام بیم اری همه گیر کووید 19 تغییر داد. چرا؟ چون در شرایطی که صنعت فیلم در چرخه اقتصادی خودش به طور قطعی تبدیل شده بود، نمی‌توانست چیزی تولید کند یا کسب درآمد کند، اما در مقابل صنعت بازی‌های وید یویی از قرنطینه دو ساله نسبتاً سالم عبور کرد. شرکت‌های بازی با دستور اجباری ماندن در خانه شاهد افزایش تعداد کاربران خود بو دند.

با تبدیل شدن بازی‌ها به مکانی برای افراد معیشتی در ایمنی خانه‌هایشان، در یک معمای کل مصرف‌کنندگان بازی‌ها در ایالات متحده آمریکا از حدود ۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۵۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های ویدیویی می‌توانند در پیشرفت فناوری، ایج و بازی‌های جدید و بهبود تجربه کاربران سرمایه‌گذاری کنند، که همه این‌ها می‌توانند تحت کدهای ایمنی در قرنطینه باشند. از این گذشته، برای ایجاد یک بازی ویدیویی، نیازی به تعداد زیادی از افراد ندا راید که در یک اتاق وجود داشته باشد.

با این حال، موفقیت صنعت بازی‌های ویدیویی به اندازه کافی برای استفاده از شکاکان هالیوود به این سمت کافی نبود. بنابراین، فشار به سمت تولید فیلم و اقتباس از بازی ویدیویی زمانی اتفاق می افتد که یک جوجه تیغی آبی کوچک به صفحه های نقره ای برخورد می کند. فیلم «سونیک جوجه تیغی» در سال 2020، درست پس از شروع قرنطینه آمریکا در ایالات متحده آمریکا، به موفقیتی رسید و همه سینماها در حال مرگ را نجات دادند.

این فیلم در همان شروع نمایش خود 37 میلیون دلار از ایالات متحده آمریکا و چیزی از 70 میلیون دلار در سطح بین‌المللی به دست آورد که مجموعاً 141 میلیون دلار در سطح جهانی به دست آورد. با بودجه 90 میلیون دلاری، پارامونت پیکچرز از موفقیت بزرگ خود بسیار خوشحال بود . نه تنها این، بلکه فیلم با 63 درصد امتیاز در راتن تومیتوز و امتیاز A در سینما از سوی تماشاگران تحسین منتقدان را دریافت کرد و این تصورات پیش‌فرض شده را از بین برد که فیلم اقتباس شده از بازی ویدیویی هرگز نمی‌تواند فیلم خوبی باشد.

بنابراین ممکن است سوال شود که سونیک برای این موفقیت چه کاری را متفاوت انجام داد؟ برای شروع، زمانی که تیم سازنده اثر تصمیم گرفت نسخه جدیدی از سونیک را برای صفحۀ نقره‌ای به جای کنسول بازی های طراحی کند، آنها به واکنش‌های تماش اگران گوش دادند، حتی به قیمت کاهش سرعت تولید می‌شوند. که تریلرهای فیلم منتشر شد، تماشاگران با وحشت به چهره سونیک واکنش منفی نشان دادند.

در واقع در آن نمایش سونیک خاص هیچ شباهتی به توپ خز دوست داشتنی نداشت که آن را می‌شناختند و دوست داشتند. در نتیجه پارامونت فوراً پاسخ داد و سونیک را دوباره کرد تا او را به نسخه اصلی و فادارتر کند. این بهترین کاری بود که تیم تولید می‌توانست انجام دهد. در که طراحی سونیک به شمایل بازی وفادار بود، سازندگان سونیک تعا دل مناسبی بین وفادار ماندن به شخصیت‌های بازی و ساختن آن‌ها برای عملکرد در یک م حیط فیلم پیدا کردند.

این فیلم به بررسی ریشه‌های سونیک می‌پردازد. این که چگونه شروع به کار کرد و به جوجه تیغی وظیفه شناس تبدیل شد که همه ما می‌شناسیم و دوستش داریم. به عبارت دیگر، او به یک سونیک تبدیل می‌شود که می‌توان دستخوش توسعه شخصیت شود، اما همچنان به سونیک، یعنی سازنده یوجی ناکا بیان کرد، به آن وان مظهر «صلح، اعتماد و خونسردی» وفادار بود. در نتیجه معلوم شد با تولید سونیک بالاخره هالیوود فرمول اقتباس قابل قبول از باز ی ویدیویی را شکست.

موفقیت مهم سریال The Last of Us از HBO


آیا اقتباس از بازی های ویدیویی ترند بعدی سینمای جهان است؟

با موفقیت سونیک، دیگران در صنعت فیلم به سرعت به پتانسیل اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی پی بردند. جموعه تلویزیونی The Last of Us زی ویدیویی، مطمئن شد که سازنده اصلی بازی، نیل دراکمن، در ساخت این سریال نقش د آشته باشد. در نتیجه HBO بودجه هنگفتی را برای داشتن یک صحنه طراحی واقع گرایانه اختصاص داد تا مطمئن شود دنیای جوئل و الی واقع بینانه به نظر می‌رسد. The Last of Us ی جذاب با استفاده از یک بازی به عنوان منبع اصلی وجود دارد.

همه میدانید «آخرین ما» > شده است. مجموعه برآمده از HBO که در حال حاضر توسط بسیار به عنوان بهترین اقتباس از بازی ه ای ویدیویی مورد استقبال قرار می‌گیرد، موفقیت بزرگی هم برای طرفداران این بازی و هم برای کسانی است که هرگز آن را بازی نمی‌کنند. مهمتر از آن، این اقتباس به بازی های ویدیویی به عنوان فضایی برای روایت های م عنادار میت آغاز شده است.

بازی‌های ویدیویی در طول سال‌های کمتر از هر رسانه خلاق دیگری، چون یک فیلم باب‌بازی بیبی‌یودا یا یک فیلم اکشن بی‌معنا یا حتی یک کارتون کودکان دیده‌شده است. اما این عدم پذیرش در گذشته بی اساس نیست، اما همین نظر در حال حاضر در مورد بسیا ری از بازی های ویدیویی صادق نیست و مدتی است که چنین نبوده است. شاید چنین حرفی یک استدلال برای کسانی است که بازی های ویدیویی آن جام را نمی‌آورند و درک خوبی از رشد این صنعت به عنوان یک شکل هنری به فرد با قابلیت‌های روایی متمایز ندارند.

اما اکنون نمایش سریال The Last of Us نیز می‌تواند حرف‌های جالب و قابل توجهی در بدنه جریان اصلی سینما داشته باشد. چرا؟ معتبر بود. با نگاهی کلی به این سریال متوجه شد که این یک داستان خوب نوشته شده با شخصیت‌های کاملاً انسانی است که در موقعیت بسیار دراماتیکی قرار می‌گیرند که برای اقتباس تلویزیونی یک کاملاً کاملاً کار می‌کند.

اکنون که این سریال در قامت یک برنامه تلویزیونی معتبر است، بسیار متوجه شده‌است که بازی‌های ویدیویی داستان‌های واقعی دارند و استودیوها با دیدن این موضو ه ای ویدیویی سود ببرند. با توجه به اینکه فصل یا احتمالاً فصول دیگری از سریال در راه است، مطمئن باشید که با پرستیژ دیگری از سایر بازی‌های ویدیویی نیز در کنار آن وجود خواهد داشت.

موفقیت مالی فیلم The Super Mario Bros


آیا اقتباس از بازی های ویدیویی ترند بعدی سینمای جهان است؟

در حالی که پاسخ‌های مخاطبان و بررسی‌ها برای استودیوها مهم است، اما زمانی که تصمیم می‌گیرند چه پروژه‌هایی را تامین می‌کنند، پول همیشه با صدای بلندتری برای مدیران صحبت می‌کند. موفقیت و رکوردشکنی فیلم برادران سوپر ماریو از ایلومینیشن باید به تصمیم گیری گیرن دگان اصلی هالیوود را به بررسی فیلم‌هایی که باید در آینده بسازند برانگیخته شد. با نگاهی به موفقیت این فیلم از جهان طلسم شده نینتندو، به راحتی می‌توان متو جه کرد که نینتندو همان برندی باشد که نمایندگی می‌شود.

بدون شک می‌دانید که نقدها برای این فیلم خیره‌کننده نبودند و از طرفداران دقیقاً از انتخاب بازیگران برای این لوله کش معروف راضی نبودند، با این حال به نظر می‌رسد موفقیت در گیشه نشان دهنده این است که همه در جایگاه خود خوب ظاهر شوند. این موفقیت مطمئناً دنباله‌های بی‌شماری را برای ماریو و دوستانش به همراه خواهد داشت، اما همچنین فیلم‌های بیشتری از بازی‌های محبوب مشابه را برای استودیوهایی که مقداری از آن پول ماریو را می‌خواهند، همراه خواهند داشت. سخت است بگوییم که آیا بازی دیگری می‌تواند جمعیتی مشابه سوپر ماریو نینتندو را جذب کند یا خیر، اما مطمئناً در آینده نزدیک متوجه می‌شویم.

اقتباس‌های آینده از جهان بازی های ویدیویی


آیا اقتباس از بازی های ویدیویی ترند بعدی سینمای جهان است؟

سریال «The Last of Us» و دو فیلم «سونیک» و «برادران سوپرماریو» که همگی اتفاقاً اتفاق افتاده است، بدون شک به آینده این صنعت جلوه‌ای دیگر داده‌اند که ممکن است در دنیای فیلم و سینما تأثیرگذار باشند. آینده ببینیم، اما ممکن است هم اکنون نیز بازی های ویدیویی در حال تبدیل شدن به ژانر ابرقهرمانی جدید باشند.

با اقتباس‌های فراوان در راه شامل کار جیمز و جیسون بلوم در اقتباس از بازی ترسناک چند نفره محبوب “Dead by Daylight” یا اقتباس چاد استاهلسکی کارگردان جان ویک از ماجراجویی سام ورایی پلی‌استیشن یعنی “Ghost of Tsushima” در یک فیلم اکشن جدید و حتی اقتباس در حال ساخت آمازون از مجموعه محبوب پساالزمان “Fallout” در یک سریال تلویزیونی، همگ ی آماده ترند شدن اقتباس از بازی های ویدیویی در سینما.

این رخداد و توجه مخاطب، می‌تواند از فیلم‌های ایجاد شده برای بازی‌های ویدیویی باشد که بر روی سالن‌های سینما و پخش محتوای تسلط تا به رسانه‌های غالب جدید تبدیل شوند. امیدواریم که ما به عنوان مخاطب، شاهد نباشیم که این اقتباس‌ها مانند فیلم‌های ابر قهرمانی هستند که با تولید زیاد آن‌ها در بازار بیش از حد از عشق ساخته‌اند، به راه کج بروند. فراموش نکنید چه آثار اورجینال و چه اقتباسی، زمانی که ما به عنوان مخاطب آن را دوست داشته باشید، باقی بمانید و این چیزی است که سینما را غنی می‌کند.

اما اکنون به نظر می‌رسد، هالیوود با شکستن کد، سرمایه گذاری بسیار بیشتر را در بازار اقتباس بازی های ویدیویی انجام خواهد داد. این فرصت خلاقانه تری را به همراه دارد زیرا یک چشم انداز کامل از جهان‌های تثبیت ش ده که تا به حال قفل شده بود در نهایت سرمایه گذاری باز است. این همچنین می‌تواند ارتباطات جدیدی را بین دو بخش از صنعت سرگرمی ایجاد کند ک ه زمانی بسیار تقسیم شده بودند. بازی‌های ویدیویی را بیشتر شبیه فیلم‌ها به نظر می‌رسند و مل می‌سازند و داستان‌ها و قوس‌های شخصیتی و همچنین بازیگری را بر روی CGI را در جای داده‌اند، فراموش نکنید.

در مجموع، پس از گذشت 30 سال، سرانجام از بازی ویدیویی در کانون توجه قرار گرفت. یعنی کی میدونه بعدش چی میشه؟!

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا