اخبار روز

احتمال اجرایی شدن افزایش وام مسکن روستایی!

به گفته پی ام آپ، 24 اردیبهشت ماه 1402 بانک مرکزی افزایش وام ساخت مسکن در شهرها را به 550 میلیون تومان اعلام کرد، این در حالی است که وام ساخت مسکن در روستاها همچنان 200 میلیون تومان است و همین امر باعث کندی ساخت خانه در روستاها و نارضایتی مردم این مناطق از حجم کم تسهیلات ساخت مسکن شده است.

اظهارنظر معاون بنیاد مسکن در خصوص چرایی ثابت ماندن اعتبارات ساخت مسکن

در این راستا اگر بخواهیم روند افزایش وام مسکن به ویژه در مناطق روستایی کشور را ردیابی کنیم به اظهارات مجید جودی معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در فروردین ماه امسال می رسیم که گفته است. در تفسیر خود درباره عدم افزایش سقف وام برای ساخت خانه در روستاها. : با توجه به مشکل برخی از روستاییان در پرداخت، سقف 200 میلیون تومان مسکن روستایی امسال افزایش نمی یابد.

در عین حال بسیاری از کارشناسان به این اظهار نظر واکنش نشان دادند و تاکید کردند که مبلغ 200 میلیون تومان بخش کوچکی از هزینه ساخت خانه در روستاها را پوشش می دهد و روستاییان در ساخت مابقی واحدهای خود دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ بازپرداخت این تاسیسات ارزان قیمت 5 درصد است، روستاییان امکان پرداخت هزینه این نصب را خواهند داشت.

وام 200 میلیون تومانی 30 درصد هزینه ساخت را پوشش می دهد

اگر بخواهیم کفایت تسهیلات ساخت مسکن روستایی را مشخص کنیم، اولین قدم این است که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن روستایی را بدانیم. رئیس بنیاد مسکن در این خصوص اوایل خردادماه امسال گفت: هزینه ساخت واحدهای یک طبقه نهضت ملی مسکن در برخی روستاها متری 6 میلیون تومان است.

بر اساس این اطلاعات، اگر متقاضی روستایی قصد ساخت یک واحد 120 متری را داشته باشد، باید 720 میلیون تومان برای ساخت خانه خود بپردازد، بنابراین وام 200 میلیون تومانی کمتر از 30 درصد هزینه ساخت و 70 درصد را پوشش می دهد. از هزینه ساخت معادل 520 میلیون تومان هزینه این واحد مسکونی باید از محل روستاییان تامین شود.

لزوم افزایش وام برای ساخت خانه در روستاها

در این خصوص علی احمدی کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر افزایش وام برای ساخت و ساز مسکن در روستاها، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 50 درصد واحدهای مسکونی روستاها مخروبه و غیراستاندارد است. و در صورت وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله جان بیش از 10 میلیون روستاییان در خطر خواهد بود، لذا اعطای وام ساخت خانه روستایی برای تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی در این مناطق ضروری و ضروری است.

وی افزود: برای ساخت یک واحد مسکونی باید 80 درصد هزینه ساخت مسکن از طریق تسهیلات ساخت مسکن تامین شود، بنابراین افزایش وام ساخت مسکن روستایی 200 میلیون تومان به ازای حداقل 500 میلیون تومان ضروری است.

این کارشناس مسکن درباره اثرات مثبت ساخت مسکن در روستاها توضیح داد: از آنجایی که ساخت و ساز مسکن یکی از صنایع محرک است و اشتغال زایی بالایی دارد، بنابراین فعال شدن این صنعت در روستاها رشد و توسعه روستاها را به همراه دارد. مهاجرت معکوس به آنها مناطق فراهم شده است.

ساخت خانه در روستاها باعث افزایش اشتغال در روستاها، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و در نتیجه افزایش تولید کالاهای کشاورزی و عدم افزایش وام برای ساخت خانه در روستاها بر خلاف مناطق شهری می شود. تبعیض و بی عدالتی را به همراه خواهد داشت و لازم است دولت برای افزایش مبلغ وام ساخت خانه در روستاها اقدامات عاجل انجام دهد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا