اخبار روز

آموزش و پرورش معلمان را با یک خبر خوب در شب غافلگیر کرد


به گزارش پی ام آپ، وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و این برنامه باید برای یک نظام آموزشی بسیار قوی برنامه ریزی شود تا در اجرای آن با مشکل مواجه نشویم. روح برنامه هفتم بر اساس نظم و انضباط است. بنابراین در نظام آموزشی همه کارکنان باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی گفت: در برنامه هفتم قرار است طوری برنامه ریزی کنیم که 50 درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای بروند. ایجاد تحول بدون حضور معلمان امکان پذیر نیست، بنابراین باید ارتباط بین نظام آموزشی و معلمان را تقویت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش برخی از اهداف پیگیری شده در برنامه هفتم از جمله پرکردن شکاف ادراکی، عاطفی و شناختی معلمان و دانش‌آموزان، ضرورت انتقال 50 درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای را بررسی کرد. وی ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم را از جمله اهداف درسی، جلب کمک خانواده ها در آموزش و پرورش، اتصال مدارس، مساجد و منازل، آموزش به روش های ترکیبی و جذب 11000 مربی عنوان کرد.

رتبه بندی به عنوان یکی از مهم ترین طرح های آموزش و پرورش این روزها حرف و حدیث های زیادی به میان می آید: از یک سو نمایندگان مجلس اعلام می کنند بهترین طرح را تصویب کرده اند و همه جوانب آن را دیده اند اما از سوی دیگر می بینیم که بدنه وزارت آموزش و پرورش همچنان مشکل دارد.

از سوی دیگر معلمان مطالبات صنفی دیگری نیز دارند که باید به آنها رسیدگی شود تا حادثه تلخ پرداخت نکردن حقوق معلمان در شب عید تکرار نشود. طبقه بندی برای معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش نیز یک اصل مهم تلقی می شود چرا که در این شرایط بد اقتصادی می تواند درآمد و حقوق و مزایای آنان را بهبود بخشد و از نظر معیشتی کمک شایانی به خانواده های فرهنگیان کند.

از یک سو نمایندگان مجلس بر حمایت از معلمان اصرار دارند اما از سوی دیگر شاهد هستیم که دولت در تامین منابع معلمان دچار مشکل است. اما برخی از نمایندگان مجلس معتقدند دولت باید مصوبه یکسان سازی و همچنین طبقه بندی معلمان را به درستی اجرا کند.

با علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق درباره وضعیت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان گفتگویی ترتیب دادیم. وی در این گفتگو نکات مهمی را در خصوص مطالبات معلمان و نحوه پیگیری آن از سوی مجلس بیان کرد.

مجلس به طور هدفمند وارد مقوله آموزش شد و یکی از مسائل چالش برانگیز و جدی ما نمره دهی معلمان بود. این طرح در مجلس تصویب شد و انتظار داشتیم که وزارت آموزش و پرورش با همان قدرت مجلس، آیین نامه خوب و محکمی برای تصویب شورای اسلامی بر اساس صلاحیت معلمان بنویسد، اما این کار انجام شد. اتفاق نمی افتد. به وقوع پیوستن.

وزیر آموزش و پرورش در مجلس دوازدهم همیشه این دغدغه را داشته است که تنها وزیری که در کابینه پیشنهادی رئیس جمهور رای نیاورد، وزیر آموزش و پرورش باشد چون قانع نشدیم و در جلسات و کمیسیون ها و جلسات فنی و تخصصی که داشتیم. با وزرا، تنها وزیری که نتوانست مجلس را قانع کند وزیر آموزش و پرورش بود.

ما نمایندگان نیز اطلاعات و مطالباتی را که از وزارت آموزش و پرورش مطرح کردیم، نه از رئیس آموزش و پرورش، دریافت کردیم و به دنبال فردی بودیم که کلاس و مدرسه را درک کند و در شهرستان خدمت کرده باشد. شهر، و مناطق محروم، یا تمام وجود، چرخه آموزش را درک کنید و سکاندار امور باشید. اگر این اتفاق می افتاد مطمئنا آیین نامه ای که بعد از طرح احراز صلاحیت تدوین شد به اندازه امروز متأسفانه مشکل نداشت.

متاسفانه سند تحول آموزش و پرورش از سال 1389 مسکوت مانده و هیچ اقدامی در مورد سند اصلی تحول آموزش و پرورش صورت نگرفته است. بهترین کاری که مجلس 11 انجام داد تسطیح بود که ناقص است و ما به دنبال اجرای آن هستیم زیرا این طرح باید اجرایی شود و می تواند تحول خوبی در آموزش و پرورش به ویژه برای بازنشستگان داشته باشد.

اگر همان روزی که طرح را تصویب کردیم، وزارت آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش آیین نامه اجرایی را قوی و خوب و هماهنگ با مصوبات تدوین می کردند، قطعا اتفاق خوبی می افتاد. یکی از نکاتی که امروز به دنبال آن هستیم وزارت آموزش و پرورش است. از این نظر با آموزش و پرورش تماس گرفتیم و در حال رایزنی با دولت هستیم تا بتوانیم وزیر قوی تعیین کنیم.

* شکایت شما چیست؟

امروز نگاه ستاد آموزش و پرورش در وزارت کشور با سازمان آموزش و پرورش متفاوت است، افرادی که باید آیین نامه را بنویسند باید افرادی باشند که از پایین ترین رده ها کار کرده باشند و همه از زیر و بم کار اطلاع داشته باشند. اما این نظر که امروزه در ستاد آموزش و پرورش شاهد هستیم که هیچ راهی برای حل مشکلات آموزش و پرورش در سراسر کشور وجود ندارد که این یکی از نقاط ضعف است.

مجلس یازدهم با جدیت پیگیر طبقه بندی است و تا به نحو احسن انجام نشود دست از تلاش بر نمی دارد. اگر این طرح با جدیت اجرا شود بخشی از مشکلات آموزش و پرورش حل می شود. هم دولت و هم مجلس به این نتیجه رسیده اند که جامعه آموزشی علاوه بر بحث حقوق، نیازهای دیگری هم دارد، بنابراین نگاه دولت به آموزش و پرورش باید تغییر کند.

* و این اعتراض به معلمان نیز ترجمه شده است

امروز می بینیم که گاهی معلمان برای اعتراض به مجلس می آیند و حق اعتراض دارند. امروز که اختلاف و تبعیض وجود دارد و گاهی اتفاق می افتد، می فهمیم که بی تدبیری بوده و گاهی می توانست بهتر و با قدرت بیشتری عمل کند. مثلاً شب عید و حقوق ندادن معلمان همه را ترش کرد، پس باید از دولت بپرسیم که چرا از ابتدا این کار انجام نشد و منتظر ماندیم تا ذائقه همه ترش شود. اگر این امکان وجود نداشت، چرا انجام شد؟ بدیهی است که بدون فکر بوده و نتیجه آن استعفای وزیر آموزش و پرورش بوده است، اما خود وزیر مقصر نیست، کارکنان این وزارتخانه که موتور اصلی این سازمان بزرگ هستند باید این کارها را انجام می دادند.

مجلس نمایندگان به طرح سطح بندی و رتبه بندی و برخی چالش های دیگر مانند مدارس، تیم ها، مدارس فرسوده و … نگاه ویژه ای دارد. فاصله طبقاتی بین آموزش و پرورش و معلمان از نظر حقوق و رتبه در برخی ادارات بسیار زیاد است، نمی خواهیم بگوییم که همه اینها به این زودی حل می شود، زیرا متأسفانه این فاصله مدت هاست که افزایش یافته است و حتی برخی از اختلاف درآمدها، تفاوت فرش و تاج و تخت است، بنابراین مجلس به دنبال مطالبات جدی معلمان و آموزش و پرورش است.

ما در استانی زندگی می کنیم که باید از نظر تجهیزات و نیروی انسانی متعادل باشد. چرا این میزان تفاوت را در برخی شهرهای استان از نظر کلاس های آموزشی، امکانات و تجهیزات آموزشی، مدارس و… می بینم؟ چرا باید سرانه مدارس در یک شهر با شهر دیگر متفاوت باشد؟

برخی می گویند خیرین مدارس شاهرود و میامی حضور ندارند. نه، اینطور نیست. سازمان نوسازی که وزیر آموزش و پرورش است باید طوری برنامه ریزی کند که مدارسی که دور هستند و کمترین امکانات را دارند در اولویت قرار گیرند. بسیاری از مدارس شاهرود و میامی از حداقل امکانات آموزشی هم برخوردار نیستند. امروزه بسیاری از مدارس ما هستند که حتی پاسیو سنگفرش ندارند و یا مشکل کلاس و تهویه مطبوع و گرمایش دارند، همان مدرسه در شهر دیگری از همه جهات فراهم شده است، این اختلافات باید در داخل استان حل شود و نه به وزارتخانه بازگردانده شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا