اخبار فناوری و تکنولوژیعمومیفناوری

آموزش جامع سئو محتوا

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) پروسه بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو می باشد. توجه داشته باشید هرچه اصول سئو در یک سایت بهتر  و به درستی رعایت شده باشد، میزان بازدید از آن وب سایت بالا خواهد رفت.

 

آموزش جامع سئو محتوا

تاریخچه سئو به دهه 90، هنگامی کخ موتورهای جستجو برای اولین بار ظاهر شدند، باز می گردد. امروزه، SEO به یک شیوه بازاریابی حیاتی و صنعت رشد و پیشرفت مبدل شده است.
در صورتی که دوست دارید به عنوان یک مبتدی سئو را یاد بگیرید، بایستی این موضوع را در نظر داشته باشید که به کارهای خلاقانه، تحلیلی و فنی احتیاج دارید. شیوه های مختلف بسیار زیاد با هدف های متنوع و متفاوت وجود دارند، اما هدف اصلی، قرار گرفتن در بین برترین و بالاترین نتایج موتورهای جستجو، همواره ثابت باقی می ماند.

به بیانی ساده تر، می توان گفت که سئو، تلاش برای نمایش وب سایت های مناسب و کاربردی برای افراد مناسب می باشد.

خوب است بدانید که سئو فقط محدود به مسائل فنی و برنامه نویسی نیست. وب سایت شما بایستی از محتواهای بهینه سازی شده برخوردار باشد تا به راحتی بتواند نیاز مخاطبین شما را برطرف نماید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به اندازه کافی خوب و باکیفیت باشد تا سایت های دیگر به دلیل ارزشمند بودن محتوای شما، به سایت شما لینک دهند.

خدمات سئو (خدمات seo) یا خدمات بهینه سازی همگی به یک معنی می باشند و به وسیله شرکت یا افراد سئوکار بصورت تخصصی انجام می پذیرد. امروزه بسیاری از افراد و شرکتها براساس نیاز خود به تبلیغات نیازمند هستند تا در موتورهای جستجو نظیر گوگل در نتایج اول نشان داده شوند. هنگامی یک وب سایت به وسیله کلمات کلیدی خود، جایگاه بالایی را در موتورهای جستجو از آن خود کرد، نیاز دارد تا جایگاه خود را حفظ کند.

به این ترتیب، به فعالیت های انجام شده در داخل وب سایت و بیرون از وب سایت به منظور قرار گرفتن کلمات کلیدی وب سایت در صفحات اول موتورهای جستجو و حفظ کردن جایگاه در آنها، خدمات سئو گفته می شود.

خدمات سئو یک پروسه بوده و مادامی که وب سایت ها وجود دارند این پروسه می بایست وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که شرکت های سئوکار ارائه دهنده خدمات سئو برای تمامی کسب و کارها در زمینه های متنوع می باشند. به افرادی که خدمات سئو را به انجام می رسانند، اصطلاحا سئوکار نامیده می شوند.

یکی از شیوه های بازاریابی یا به عبارتی معرفی کسب و کار و خدمات خود به مشتریان، بازاریابی محتوایی می باشد. محتوا تا زمانی که دیده نشود، از ارزش و اثری برخوردار نمی باشد.

به منظور دیده شدن محتوا، نیازمند بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو می باشیم تا وقتی کاربر یا مشتری ما کلیدواژه ای را جستجو می کند، موتورهای جستجو، محتوای سایت ما را بعنوان اولین نتایج به او نمایش دهد. برای این منظور توصیه می شود که با اصول سئو آشنایی بیشتری داشته باشید.

آشنایی با اصول سئو سایت به دلیل حائز اهمیت است چون به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را پیدا و زمینه فعالیت شما را شناسایی کند و بر طبق کلمات کلیدی مرتبط سایت شما را در بالاترین نتایج جستجو نشان دهد. در اصل سئو به بالا رفتن بازدید سایت شما کمک چشمگیری می کند.

 

چرا باید با اصول سئو در تولید محتوا آشنایی داشته باشیم؟

موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو و وب سایت های شاخص بر طبق الگوریتم های رتبه بندی مختلف فهرستی را ارائه می کنند.  این الگوها را به چه صورت می توانیم شناسایی کنیم؟
توجه داشته باشید که گوگل از بیش از 200 عامل برای رتبه بندی استفاده می کنند. با بسیاری از آن ها آشنایی داریم که عبارتست از: محتوا، لینک ها، یا عوامل فنی همچون سرعت سایت، اما بسیاری از آن ها نیز به عنوان یک راز محفوظ مانده اند.

اهمیتی ندارد که آیا محصولی را به فروش می رسانید، ارائه دهنده خدمات می باشید، مشغول به نوشتن یک وبلاگ می باشید یا هر چیز دیگر، بهینه سازی برای موتورهای جستجو، یک الزام محسوب می شود.

وب سایت شما بایستی به وسیله موتورهای جستجو شناسایی قرار گیرد و نمایش داده شود. بهبود رتبه بندی محتوای شما در صفحات نتیجه موتورهای جستجو همچون گوگل با فعالیت های هوشمندانه سئو صورت خواهد گرفت.

رتبه بندی های بالا و برتر به این معنی است که ترافیک یا بازدید بیشتر خواهد بود. به طور کلی می توان گفت در صورتی که به دنبال موفقیت وب سایت خود هستید، به انجام سئو احتیاج خواهید داشت.

 

آموزش جامع سئو محتوا

مهمترین عوامل رتبه بندی سایت ها از لحاظ سئو

عوامل بسیار زیادی بر رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو تاثیر می گذارند. بعضی از این عوامل به داخل سایت ما مربوط هستند و بعضی از آنها به عوامل خارج از سایت ما مرتبط می شوند.

  • تعداد لینک های داده شده به سایت ما
  •  اعتبار لینک ها
  • میزان ارتباط لینک ها با محتوای سایت ما
  • کیفیت محتوای سایت
  • اعتبار محتوا
  • سرعت بارگذاری سایت
  •  نگارش و املای صحیح کلمات
  • ساختار محتوایی وب سایت
  • لینک های داخلی

 

به چه صورت محتوای سایت خود را سئو کنیم؟

  • بررسی نیازهای محتوایی کاربران:

در ارتباط با درک این موضوع که کاربران به دنبال چه کلمات کلیدی هستند؟ باید بگوییم افراد به روش شیوه های مختلف برند یا کسب و کار شما را مورد ارزیابی و جستجو قرار می دهند. گوگل گزینه ای مناسبی است که به وسیله آن اعتبار نسبی هر یک از کلمات کلیدی که در موتور جستجو وارد می کنید را در اختیار شما قرار می دهد.

  • تولید محتوای باکیفیت و باارزش:

ایجاد محتوایی که بیشتر کاربران به دنبال آن هستند. در صورتی که به دنبال رتبه بندی یک موضوع یا یک کلمه کلیدی هستید بایستی به بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو اقدام نمایید.

الگوریتم گوگل به این صورت است که مرتبط ترین محتوا را در رابطه با هر کلمه کلیدی نشان خواهد داد، می توانیم از این ویژگی به عنوان یک مزیت یاد کنیم.

  • تلاش برای جذب لینک از سایت های مرتبط و دارای اعتبار:

همانطور که در بالاتر گفته شد، بایستی سعی کنید به شیوه های مختلف، از سایت های دیگر به سایت خود لینک بگیرید. لینک دادن سایت های دیگر به سایت شما، به این معنی است که سایت شما توسط دیگران به گوگل معرفی می شودکه همین کار ارزش و اعتبار سایت شما در نظر گوگل را افزایش خواهد داد.

  • بهینه سازی کدنویسی سایت:

این نکته را در نظر داشته باشید که برنامه نویسی سایت خود را همیشه آپدیت نگه دارید و سرعت نمایش صفحات سایت را بهینه سازی کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مخاطبان وب، محتواهای متنی را نمی خوانند بلکه آن ها را با چشم خود اسکن می کنند. منظور این است که به جای این که کلمه به کلمه و خط به خط، کل متن را بخوانند، همه تلاششان این است که به صورت کلی به محتوا نگاهی بیندازند و در صورتی بخشی از محتوا برای آنها جذاب بود، به مطالعه همان بخش بپردازند.

این احتمال وجود دارد که عکس العمل خود شما هم به همین صورت باشد. در نتیجه برای این که محتوای شما بتواند در زمان اسکن شدن به وسیله کاربر، نظر او را جلب نماید، بایستی از حالت یک نگاه ساده و سرسری خارج شده و با کلمات کلیدی بولد، تصاویر جذاب، صوت، ویدیو و… کامل شود.

 

آموزش جامع سئو محتوا

نکات  مهم سئو در تولید محتوا

به منظور تولید محتوایی که بتواند کاربرد را به ادامه دادن ترغیب کند، به 10 نکته مهم زیر توجه نمایید:

1- بهینه سازی عنوان یا تیتر محتوا

به منظور بهینه سازی عنوان محتوا، نکات بسیار زیادی وجود دارد. به عنوان مثال تعداد کلمات عنوان، وجود کلمات کلیدی در عنوان، خاص و جذاب بودن عنوان هر صفحه، «بکارگیری از نام برند در عنوان و سایر موارد دیگر.

اما در صورتی که فقط بخواهیم به موضوع تعداد کلمات عنوان بپردازیم، نکات زیر قابل توجه هستند:

دو عامل مهم در عنوان متن وجود دارد که بایستی رعایت شوند:

  • تعداد کاراکترها: این عامل شامل حروف، فاصله‌ها و نقطه گذاری است و برای موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است.
  • طول کلمات: این نکته نیز مهم است؛ چراکه عناوین بایستی به راحتی خوانده و درک شوند. تعداد زیاد کلمات می‌تواند به سردرگم بودن متن منجر شود.

حداکثر طول عنوان یک محتوا 70 کاراکتر است و این به علت آن است که گوگل، یاهو هر کدام به ترتیب از یک عرض قابل مشاهده تا حداکثر 70، 71 کاراکتر برخوردار هستند. البته این امکان برای شما فراهم است که عنوانی طولانی‌تر انتخاب کنید اما مسئله ای که وجود دارد این است که عنوان در موتورهای جستجو به طور کامل نمایش داده نمی‌شود.

همینطور عناوین پست بایستی در یک نگاه به سرعت قابل خواندن باشد؛ به این معنی که بتوان آن را با یک نگاه متوجه شد. اکثر وبلاگ نویسان پیشنهادشان بر این است که عنوان متشکل از 5 تا 8 کلمه‌ باشد، چون یک عنوان پر از کلمات، اغلب به گیج کردن مخاطب منجر می شود.

 

2- بکارگیری از تصاویر در محتوا

توجه داشته باشید که همه پست‌ها به تصویر نیاز ندارند، با این حال توصیه می شود شما از تصاویر در مقاله خود بکارگیری کنید. چنانچه عکسی که متعلق به خودتان باشد در اختیار ندارید، می‌توانید عکس های سایت معتبر را مورد استفاده قرار دهید.

ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چرا از تصاویر استفاده می‌کنیم؟ پاسخ به این پرسش به صورت زیر می باشد:

  1. استفاده از تصاویرتحریک کننده احساسات
  2. استفاده از تصاویر بیان کننده یک داستان
  3. تقسیم کردن متن های طولانی به بخش های کوچکتر با استفاده از تصاویر

 

3- بهینه سازی نام عکس ها در محتوا

دو دلیل موجه به منظور نام‌گذاری هر عکسی که منتشر می‌کنید وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • سئو: در صورتی که این کار را انجام ندهید موتور جستجوی گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که عکس شما درمورد چه چیزی است. شما بایستی آن را نام‌گذاری کنید تا گوگل بتواند آن را فهرست بندی نماید.
  • خوانندگان: چنانچه عکس شما در پست نمایش داده نشود، خوانندگان شما عنوان آن را مشاهده کرده و متوجه خواهند شد که قرار بوده چه چیزی نمایش داده شود.

 به چه صورت یک عکس را نام‌گذاری کنیم؟

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نام‌های تصویر را در حدود 2 تا 4 کلمه نگه دارید. توجه داشته باشید که هدف شما این است که به درستی توصیف کنید که موضوع عکس چیست. همینطور باید در نظر داشته باشید که کلمات غیر ضروری را مورد استفاده قرار ندهید.

موردی که باید همیشه رعایت کنید این است که از اسامی مختلف استفاده کنید. به بیانی دیگر برای همه عکس‌ها از یک عنوان استفاده نکنید. برای مثال چنانچه در حال نوشتن پستی در مورد جنگل‌های ایران می باشید، طبیعی است که مطلب شما دربردارنده مجموعه‌ای از عکس‌های درختان و گیاهان می‌شود، اما همه آن‌ها یکی نیستند.

برای این مطلب احتمال دارد شما عکس‌هایی از نمای نزدیک، از آسمان، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری استفاده کرده باشید. در این حالت حتماً مطمئن شوید که نام تصویر شما انتقال دهنده مفهوم باشد.

 

4- بهینه سازی آدرس صفحات

URL پست شما منظور یک آدرس خاص و منحصر به فرد در وب است. URL متشکل از واژه‌های Uniform Resource Locator استمی باشد که معنی آن منبع یاب یکنواخت است. هر صفحه، مطلب و تصویری از سایت شما از URL مخصوص به خود برخوردار است.

هنگامی که برای مطلب خود یک عنوان در نظر می گیرید، یک لینک ثابت به طور خودکار به وجود می آید. در حالی که به صورت اتوماتیک مواردی از جمله علائم نگارشی، فاصله‌ها و حروف بزرگ را حذف می‌کند.

در اکثر موارد، لازم نیست شما تمام کلمه‌های عنوان را نگه دارید؛ به این ترتیب، بایستی آن را به صورت دستی تنظیم نمایید. در صورتی که پنل وردپرس را مورد استفاده قرار می دهید، تنظیم URL برای شما بسیار ساده و آسان خواهد بود.

 نحوه کوتاه کردن URL پست خود

چنانچه سیستم مدیریت محتوای وردپرس را مورد استفاده قرار می دهید، بعد از مشخص کردن عنوان، می‌توانید بر روی گزینه ویرایش در سمت راست لینک خود کلیک کنید.

به منظور دسترسی به این قسمت بایستی به زیر باکس عنوان در بالای صفحه ویرایش پست مراجعه کنید. می‌توانید کلمات کلیدی را حفظ کنید اما حذف کلمات تکراری یا غیر ضروری الزامی است. پس هرچه URL کوتاه‌تری داشته باشید، بهتر است.

سه مورد از مزایا کوتاه کردن URL

  1. خوانندگان سریع متوجه می شوند که موضوع پست درباره چه می باشد.
  2. گوگل محتوای پست را درک می‌کند، چراکه تراکم کلمات کلیدی عامل مهمی در سئو محسوب می شود.
  3. اشتراک گذاری  آدرس اینترنتی کوتاه‌تر در رسانه‌های اجتماعی راحت تر است.

 

5- بکارگیری از تیترهای داخلی

همانطور که می دانید بهینه سازی تیترهای داخلی محتوا، منجر به بهبود تجربه کاربری می شوند و همینطور محتوای شما را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند. البته ناگفته نماند که گوگل به این تیترها علاقه مند است.

الگوریتم‌های گوگل برای تیترهای داخلی محتوا، در مقایسه با سایر قسمت های محتوا ارزش بیشتری قائل هستند. این مسئله کاملاً بدیهی است. برای خود شما هم به عنوان کاربر تیترها از متن های معمولی مهمتر هستند.

چه تیترهایی را باید در پست مورد استفاده قرار دهیم؟

وردپرس ارائه دهنده شش نوع تیتر به صورت پیش فرض می باشد. در حالی که ظاهر تیترها می‌تواند با توجه به موضوع متفاوت باشد، گوگل بدون توجه به رنگ یا اندازه قلم، برای آن‌ها رده های مشخصی را در نظر می گیرد.

H1: برای عنوان پست بایستی تیتر H1 را مورد استفاده قرار دهید. مورد استفاده قرار دادن این تیتر در متن کار غیرمعمولی محسوب می شود.

H2: این تیتر در واقع عنوان اصلی در پست شما می باشد. تیتر H2 منجر به تقسیم بخش های اصلی مطالب شما می شود.

H3: این تیتر برای بخش‌های زیر عنوان اصلی یعنی H2 بسیار کاربردی است. برای مثال، عنوان “گیاهان دارویی” از نوع H2 است و زیر عنوان “از چه گیاهان دارویی برای سرماخوردگی استفاده کنیم؟” H3 است که به تیتر H2 مربوط می‌شود و در زیر آن جای گرفته است.

H6-H4: ممکن است مورد استفاده وبلاگ نویسان قرار گیرد، اما جزو تیترهای پرکاربرد نمی باشد.

همینطور گوگل به پررنگ کردن متن و تیترها بسیار توجه می کند. به منظور اینکه کاربر بتواند متن را راحت تر بخواند، توصیه می شود که تیترهای H2 پررنگ تر شود.

 

6- بهینه سازی لینک‌های خروجی

این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که یک مطلب خوب بایستی حتماً از لینک خروجی برخوردار باشد (به عنوان نمونه، محتوای همین صفحه دارای چندین لینک به سایت های معتبر  می باشد). عدم وجود لینک همچون رها کردن خوانندگان در یک بن بست می باشد.

خوانندگان با بکارگیری از لینک خارجی می‌توانند به محتوای کامل‌تر ولی در جهت موضوع شما دست یابند. در اکثر موارد می‌توان به سایر وبلاگ ها یا وب‌سایت‌های مربوطه لینک خارجی داد تا از این طریق خواننده محتوای مناسب تر را مورد مطالعه قرار دهد.

 

7- بهینه سازی لینک‌های ورودی

دو نوع لینک ورودی یا به عبارتی لینک داخلی وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • لینک های داخلی سایت که خودتان به صفحات مختلف می دهید

این شیوه آسان‌ترین راهکار می باشد. یک راهکار کاربردی دیگر این است که به پست‌های قبلی خود رجوع کرده و آن‌ها را به مطالب جدید خود لینک بدهید. همینطور می‌توانید لینک‌ها را به صفحات داخلی مشخصی در وبلاگ خود لینک دهید. لینک دهی داخلی به بهبود ساختار محتوای شما منجر شده و در نظر گوگل اعتبار صفحات شما را بالا می برد.

  • لینک هایی که سایت های دیگر به سایت شما می دهند

احتمال دارد این کار تا حدی زمانبر باشد اما محتوای خوبی را برای شما ایجاد می کند. خوانندگان مطالب شما احتمال دارد مطالبی مرتبط با موضوع شما بنویسند  و حتی ممکن است آن را به پست شما لینک دهند.

حتی احتمال دیگری که وجود دارد این است که آن را با سایر مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. با کمی زمان گذاشتن و از طرفی نوشتن محتوا خوب و باکیفیت می تواند به اشتراک گذاری پست شما توسط خوانندگان منجر شود.

 

8- استفاده از لیست های عددی یا نقطه ای

اگر این متن را  ارزیابی کنید، می بینید که چندین مرتبه از لیست های عددی یا نقطه گذاری شده برای فرمت بندی متن استفاده شده است. این لیست‌ها کمک می کنند که میزان خوانایی متن افزایش یابد.

در صورتی که بتوانید آن‌ها را جایگزین پاراگراف‌های طولانی کنید، انجام این کار به خواننده کمک می کند تا در یک نگاه تمام موارد را ببیند و حتی آن را با دقت به ذهن خود بسپارد. لیست‌ها می‌توانند در هر نوع محتوای متنی مورد استفاده قرار گیرند.

برای نمونه  لیست‌ها می‌توانند به وسیله موضوعات زیر ایجاد شوند:

  • دلایل
  • ویژگی‌ها
  • مزیت‌ها

در آخر باید بگوییم که هیچ چیز بدتر از یک پست با محتوای باکیفیت ولی ساختار ضعیف نیست. ضعیف بودن قالب متن نه تنها منجر به افت خوانایی متن می‌شود، بلکه این مسئله این حس را در مخاطب به وجود می آورد که محتوای متن نیز چندان مناسب نیست.

به این ترتیب، توصیه می شود به همان اندازه که برای نوشتن متن خوب خود زمان صرف کرده‌اید، ساختار و قالب آن را نیز در نظر بگیرید، مسلما شاهد بازخوردهای مثبت آن خواهید بود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا