اخبار روز

خبر خوش برای کارگران/ آیا حقوق کارگان دو برابر میشود؟

به گزارش پی ام آپ؛ سید صولت مرتضوی وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تبدیل قراردادهای موقت به مدت زمان معین پس از 4 سال، اظهار داشت: امیدواریم نگرانی‌های مربوط به قراردادهای موقت برطرف شود، در این زمینه لوایحی در دست کمیته‌های هیئت‌مدیره است. . دولت در دست بررسی است و پس از اتمام کار به مجلس ارائه خواهد شد.

و افزود: البته شما از آن آگاه هستید. قانون کار فعلی بهتر از حقوق کارگران حمایت می کنند اما معتقدیم این قراردادهای موقت باید جمع شود، در طرح حداقل سقف مجاز برای قراردادهای موقت 4 سال تعیین شده و سپس باید به قرارداد دائم تبدیل شود.

مرتضوی تاکید کرد: اصل بر این است که رونق تولید و ایجاد اشتغال داشته باشیم. آره استخدام برای ایجاد، آنگاه این کارگران عزیز می گویند “ما انتخاب می کنیم کجا کار کنیم”.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه “آیا تصدی قرارداد کارگران پس از 4 سال عطف به ماسبق می شود؟” وی گفت: وقتی فردی ۴ سال قرارداد موقت دارد، پیشنهاد ما این است که قراردادش دائمی باشد. این موضوع همچنان در دستور کار کمیسیون های دولتی قرار دارد.

وی افزود: ما پس از کنترل های لازم در دولت صورت حساب ما آن را به مجلس ارائه می کنیم و سعی می کنیم به خدا توکل کنیم که قرارداد موقت نباید بیش از 4 سال طول بکشد.

در صورت بازنگری در حقوق کارکنان، حقوق کارگران نیز باید تغییر کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی در مورد آن با توجه به افزایش تورم آیا امکان افزایش دستمزد کارگران وجود دارد؟، گفت: زمانی که با نمایندگان مختلف کارگری، کارفرمایان و دستگاه های اجرایی در شورای عالی کار صحبت کردیم، بحث این بود که ممکن است دولت در حقوق کارگران و کارمندان تجدید نظر کند. برای دریافت حقوق دولتی

وی ادامه داد: در آنجا گفتیم که اگر تجدید نظر شود حتما به حقوق کارگران اعتراض خواهیم کرد.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع قراردادهای سفید امضا موضوعی است که رئیس جمهور خوزستان نیز نسبت به این نوع قراردادها برای کاهش دامنه قراردادهای سفید امضا هشدار داد. وزارت تعاون چه راهکاری برای حل این مشکل و کاهش تعداد قراردادهای سرخپوشان در نظر گرفته اید؟ وی گفت: اساسا قراردادی که سرخپوشان امضا می کنند غیرقانونی و خلاف ضوابط است و ظلم به کارگران محسوب می شود.

وی تاکید کرد: اگرچه تصور ما این است جامعه کارفرمایان ما زیر بار قرارداد بی انصافی در حق کارگران نخواهند بود، اما اگر عده ای پیدا شدند و اساسا ثابت شد که از این ظرفیت استفاده می کنند، کارگران عزیز به ادارات کل تعاون اطلاع دهند. ، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و به چارچوب قانونی رسیدگی قطعی شود قانون کار انجام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صندوق‌های ذخیره و به‌ویژه تامین اجتماعی، اظهار کرد: نگرانی‌هایی که وجود داشت، وضعیت انباشته صندوق‌های بازنشستگی است که متاسفانه در سال‌های اخیر، صندوق‌های بازنشستگی بدون پشتوانه و بدون تامین منابع، تکالیفی ایجاد کرده بود که وقتی دولت آیت الله رئیسی در گام اول آمد، بخش مهمی از مطالبات صندوق ها به ویژه 2 صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی کشور پرداخت شده

وی ادامه داد: این در حالی است که طبق آمار بیش از 200 هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال 1400 و در سال 1401 از مطالبات صندوق ها پرداخت شد، اما یکی دیگر از مطالبات صندوق ها مشکلات وجوهی داده شد که متأسفانه به دلیل ضعف مدیریتی که وجود داشت، منابع صندوق ها از جمله شرکت های وابسته به صندوق ها مدیریت بهینه نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امیدواریم با توجه به رونق اشتغال، ضریب حمایت هم از محل درآمد افزایش یابد و هم دولت برای پرداخت مطالبات معلق و انباشته وجوه تلاش کرده باشد. پرداخت، این در حالی است که می گویند دولت در کمتر از 18 ماه توانست 200 همات از مطالبات صندوق ها را پرداخت کند که در تاریخ بی سابقه بوده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا