دانستنی ها

از خواص عالی خرما برای سلامتی غافل نشوید!

خرما سرشار از قندهای طبیعی و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این خوراکی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی، آهن، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، تیامین، روی و فولات است. خرما فواید زیادی برای سلامت بدن دارد، مانند کاهش وزن و چربی سوزی، پیشگیری از سرطان روده بزرگ و درمان یبوست.

خرما یک غذای مقوی است و حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین های لازم برای بدن است. هر وعده خرما (یا چهار وعده) 40 درصد مس، 15 درصد منیزیم، 14 درصد منگنز، 23 درصد پتاسیم، 17 درصد ویتامین B6 و 3.6 گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. خرما همچنین دارای فیبر بالایی است (حدود ۷ گرم در هر وعده). علاوه بر این، یکی از فواید دیگر خوردن خرما این است که کمبود آهن را جبران می کند.

شش مزیت شگفت انگیز خرما برای سلامتی:

1. ارتقای سلامت عمومی

خرما حاوی فیبر است و تحقیقات نشان می دهد که فواید فیبر برای سلامتی فراتر از بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. دریافت فیبر فراوان از سبزیجات و میوه هایی مانند خرما ممکن است در بهبود سلامت قلب، متعادل کردن سطح قند خون، کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی مفید باشد. علاوه بر این، مصرف خرما خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

2. پیشگیری از بیماری های مزمن

خرما سرشار از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد در ایجاد بیماری های خودایمنی، بیماری های قلبی عروقی، آب مروارید و حتی سرطان نقش دارند. خرما حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها از جمله کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، لیگنان ها، اسیدهای فنولیک و پلی فنول ها است که به جلوگیری از پیشرفت و پیشرفت بیماری های مزمن کمک می کند.

3. تقویت سلامت مغز

مطالعات مختلف مصرف خرما (به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن) را با بهبود عملکرد مغز مرتبط دانسته اند. آنتی اکسیدان ها از التهاب در بدن از جمله مغز جلوگیری می کنند. التهاب مغز با ایجاد بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است. حافظه بهتر، یادگیری بهتر و اضطراب کمتر از دیگر فواید خوردن خرما برای مغز است.

4. کمک به تسهیل زایمان طبیعی

شواهدی وجود دارد که خوردن خرما زایمان را آسان‌تر می‌کند. به نظر می رسد ترکیبات موجود در خرما گیرنده های اکسی توسین را تحریک می کنند. وجود اکسی توسین کلید اصلی کنترل انقباضات مادر در حین زایمان است.

علاوه بر این، از آنجایی که خرما منبع عالی کربوهیدرات های سالم و غنی از قندهای طبیعی است، خوردن آن در اواخر بارداری به مادر کمک می کند تا انرژی کافی برای زایمان را ذخیره کند.

5. خاصیت ضد پیری برای پوست

هورمون های گیاهی (فیتوهورمون) موجود در خرما خاصیت ضد پیری برای پوست دارند. به همین دلیل گاهی اوقات از فیتوهورمون ها در تولید محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

6. جایگزینی سالم برای شکر تصفیه شده

خرما یک غذای مفید با شاخص گلیسمی پایین (حدود 42) در نظر گرفته می شود که می تواند قند خون را ثابت نگه دارد. این ثابت می کند که خرما بهترین جایگزین برای شکر، آب نبات و مربا است و می توان از آن برای رفع ولع شیرینی استفاده کرد. خرمای تازه 20 کالری، خرمای خشک 15 کالری است و با خوردن آن انرژی بدن را تامین می کند.

آوین احمدی

آوین هستم سردبیر رسانه پی ام آپ که از جدیدترین ترند های روز برای شما خبر قرار میدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا