به گزارش پی ام آپ، چند روز پیش وزارت حراست آیین نامه واردات خودروهای فرسوده را به مجلس ارسال کرد و جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در گفتگویی اینستاگرامی به بررسی برخی از بندهای این لایحه ارسالی به مجلس پرداخت. .

در بیانیه این نماینده به شرایط واردات خودرو توسط افراد حقیقی اشاره شده و گفته شده است که هر شخص حقیقی می تواند خودروی خارجی وارد کند اما شرط این واردات این است که حتما خودرو اسقاط داشته باشید و این خودرو را اسقاط کنید.

پس از این خبر بود که قیمت خودروهای اسقاط شده در بازار به بین 400 تا 500 میلیون تومان رسید و صاحبان خودروهای فرسوده را امیدوار کرد که در ازای اسقاط خودروی خود، خودروی خارجی صفر وارد کنند.

اما بررسی قوانین قبلی و اظهارات مقامات دولتی نشان می دهد که این موضوع صحت ندارد و قانون آنها هنوز تصویب نشده است. در اینجا به نکات مهم این مبحث اشاره می شود:

اگر قوانین جدید خودرو را بخوانیم، مقرر شده است که در ازای تحویل اقساطی تعداد مشخصی خودرو، امکان واردات خودروهای خارجی وجود دارد. با توجه به اینکه عمده واردکنندگان خودرو شرکت های خودروسازی هستند، می توان گفت که خودروسازان برای واردات خودروهای جدید باید برخی خودروها را اسقاط کنند.

در جای دیگری از مقررات واردات خودرو به موضوع واردات خودرو برای اشخاص حقیقی اشاره شده است. اما این موضوع هنوز تایید نشده است.

شرایط اسقاط خودرو برای واردات.

البته باید در نظر داشته باشیم که واردات خودروهای خارجی در ازای اسقاط، داستان جدیدی نیست و سالهاست که جزو قوانین واردات ایران بوده است. طبق قانون قبلی، صاحب خودروی فرسوده می تواند هر 10 سال یک بار خودرو وارد کند، حتی در قانون قبلی مقرر شده بود اگر واردکننده گواهی اسقاط نداشته باشد، با پرداخت پنج درصد می تواند خودروی وارداتی را شماره گذاری کند. از قیمت ماشین .

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو به قیمت های جهانی نزدیک می شود/ خبر خوبی برای حرفه ای های صنعت خودرو داریم

بنابراین بحث اسقاط واردات خودرو موضوع جدیدی نیست و در قانون قبلی وجود داشته است. اما باید دید در سال‌هایی که واردات ممنوع نبود، این قانون تا چه حد اجرا شده و مالکان خودروهای فرسوده تا چه اندازه می‌توانند در ازای خودروهای نجات‌دهنده خود، خودروهای جدید وارد کنند.

البته نکته پایانی این موضوع را محمود مشهدشریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو به تجارت نیوز اعلام کرد: تمامی موارد مربوط به گواهی اسقاط خودرو و تعداد آن باید به تصویب هیات وزیران برسد. . در آیین نامه اجرایی این آیین نامه هنوز به تصویب این هیئت نرسیده است و اینکه بگوییم برای شماره گذاری 16 یا 14 گواهی سقط جنین لازم است اشتباه است و نمی توانیم در مورد چیزی که تصویب نشده است اظهار نظر کنیم.

به عبارت دیگر، این مقام مسئول خاطرنشان می کند که اگرچه در آیین نامه چنین حکمی وجود دارد، اما این موضوع هنوز بسته نشده و باید به تصویب هیات وزیران برسد.

مشهدی شرف در پایان اخبار خودروهای فرسوده گفت: این اظهارات غیرمستند علیه مصوبات حکومتی موجب التهاب در بازار خودرو و گاها افزایش 50 تا 100 درصدی خودروهای فرسوده می شود. اگر این خبر بی اساس بوده و یک نمایش تبلیغاتی برای افزایش قیمت است، بالاخره ماجرای اسقاط خودرو به دلیل واردات مواد قدیمی در آیین نامه قبلی و در

آیین نامه جدید فقط یک پیشنهاد است.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *