در طی سه دهه از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، تشخیص سرطان در افراد زیر ۵۰ سال با یک افزایش نگران‌کننده تقریباً ۸۰ درصدی همراه بوده است و بیشترین تعداد موارد ثبت شده مربوط به سرطان سینه بوده است.

محققان اعلام کرده‌اند که تعداد موارد ابتلا به سرطان نای و پروستات در سه دهه گذشته بیشترین تغییرات را نشان داده‌اند. همچنین تعداد ابتلا به سرطان کبد در افراد زیر ۵۰ سال با کاهشی کمتر از ۳ درصد مواجه شده است.

به گزارش ایپی ام آپ؛ گروهی به سرپرستی ژو لی از دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ در بریتانیا از نسخه 2019 مجموعه مطالعاتی «بار جهانی بیماری» استفاده کردند که شامل داده های جمع آوری شده بین سال های 1990 تا 2019 برای 29 نوع سرطان است. بریتانیا بر روی افراد 14 تا 49 ساله در 204 کشور برای تجزیه و تحلیل خود تمرکز کرد. بر اساس این گزارش، در سال 2019 در مجموع 3 میلیون و 260 هزار سرطان جدید در میان این افراد تشخیص داده شده است که نسبت به سال 90 افزایش 79 درصدی داشته است.

بهبود تشخیص زودهنگام

به نظر می‌رسد که افزایش موارد سرطان در جوامع صنعتی، بهبود تشخیص زودهنگام آن و عواملی نظیر رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، نبود ورزش، چاقی و افزایش قند خون از جمله عوامل مهم هستند که در آن دخیل هستند، به‌طوری‌که علاوه بر عوامل ژنتیکی، بر تشخیص و درمان این بیماری تأثیر خواهد گذاشت.

پزشکان با تحلیل و پیش‌بینی خود، به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد موارد جدید سرطان و مرگ و میر مرتبط با آن در افراد زیر پنجاه سال در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۱ درصد در تشخیص و ۲۰ درصد در مرگ و میر افزایش خواهد یافت. همچنین، این رشد درصدی در بین افراد بالای چهل سال بیشتر خواهد بود.

تنها با نگاهی به تحولات بین سال‌های 1990 تا 2019، به نظر می‌رسد که در گروه سنی مورد بررسی، افراد بین 40 تا 49 سال بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. محققان اشلی همیلتون و هلن کولمن از دانشگاه کوئینز بلفاست در تفسیر ضمیمه‌ای، معرفی اقدامات تشخیص زودهنگام هدفمند برای این گروه سنی را توصیه کردند.

برای همیلتون و کلمن، نتایج مطالعه در درک سرطان های تشخیص داده شده در گروه های سنی جوان چالش برانگیز بود. آنها نوشتند که اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام نیز برای تعیین استراتژی های درمانی بهینه ضروری است و بیماران جوان نیازهای مراقبت و حمایت متفاوتی دارند.

مرگ زیر 50 سال

به طور کلی، بیش از یک میلیون نفر زیر 50 سال در سال 2019 بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند. این نشان دهنده افزایش 28 درصدی نسبت به سال 1990 است. در حالی که بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان سینه، نای، ریه، کولورکتال و معده بود، مرگ و میر ناشی از سرطان کلیه و تخمدان بیشترین افزایش را داشت.

از نظر جغرافیایی، بالاترین میزان سرطان در آمریکای شمالی، استرالیا و اروپای غربی مشاهده شد، اما کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​نیز شاهد افزایش تعداد موارد ابتلا به ویژه در میان زنان بودند.

محققان بیان می‌کنند که به دلیل داشتن کیفیت متفاوت در ثبت اطلاعات سرطان در کشورهای مختلف، احتمال وجود موارد سرطان ثبت نشده یا تشخیص داده نشده وجود دارد. همچنین، این یافته‌ها قابل اجرا برای همه کشورهای جهان به یک شکل نیستند.

آقای ولکر آرنت، عضو مرکز تحقیقات سرطان آلمان (DKFZ)، می‌گوید که در ۲۰ سال گذشته، هیچ افزایشی در تعداد موارد جدید سرطان در افراد زیر ۵۰ سال در آلمان مشاهده نشده است. با این حال، او افزود که در برخی انواع خاصی از سرطان مانند سرطان پوست، سینه، پروستات و تیروئید در گروه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال در حال افزایش است. همچنین، او اشاره کرد که با افزایش تشخیص در برخی کشورها، تعداد موارد سرطان به طور کلی افزایش نمی‌یابد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *