عمومی

استفاده از فناوری واکسن کووید 19 برای درمان سرطان

ویروس منحوس کرونا یا همان کووید 19، دو سالی می شود که جهان را در برگرفته است و جهانیان زیادی را نیز به کام مرگ کشاند. از ابتدای شروع این ویروس، دانشمندان زیادی در پی یافتن واکسنی موثر برای جلوگیری ازآن شدند و با آزمون و خطاهای بسیار توانستند واکسن های متعددی از جمله فایزر، سینوفارم، آسترازنکا و البته در کشور ایران نیز واکسن کوو ایران برکت را بسازند و راهی بازارهای جهانی کنند.

در پی این آزمایشات موفق شدند به شیوه های جدید درمانی نیز دست پیدا کنند و گام های موثری در جهت سلامت مردم بردارند. به تازگی خبرهایی حاکی از درمان سرطان با استفاده از فناوری واکسن کووید 19 به گوش می رسد.

 

درمان سرطان با واکسن کرونا

به نقل از ایندیپندنت، شرکت آلمانی« بیوان تک» که واکسنی بر مبنای آر ان ای فایزر را تولید کرده است، مشغول به آزمایش درمانی برای مبارزه با سلول های سرطانی از طریق تولید پروتئینی مخصوص می باشد. آر ان ای پیامرسان، الگوهای ژنتیکی خاص را برای تولید یک نوع پروتئین کد گذاری می کند.

محققان و دانشمندان ترکیبی از آر ان ای پیامرسان را که باعث ایجاد پروتئین« سیتوکین» می گردد را به وجود اورده اند. سیتوکین در حالت طبیعی به وسیله ی سلول های ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی تولید می شود. مانند واکسن کرونای فایزر این شیوه ی درمانی جدید به سلول ها آموزش داده تا پروتئین خاص را به وجود آورند و پروتئین مد نظر همان پروتیئن ضد سرطانی می باشد که با سلول های سرطانی مبارزه خواهد نمود.

نتیجه هایی که از این تحقیقات به دست آمده این بود که: بعد از تزریق این ترکیب به موش هایی که دو نوع مختلف از سرطان های ریه و پوست را تجربه می کردند یک پاسخ ایمنی تشکیل شد که باعث تولید پروتئین سیتوکین می شود. ترشح این پروتئین باعث کاهش تومورهای 17 موش از بین 20 موش در طی زمانی کمتر از 40 روز بود.

 

استفاده از فناوری واکسن کووید 19 برای درمان سرطان

البته در بعضی از این موجودات درمان از ناحیه مورد نظر یعنی پوست به سمت ریه ها رفته و باعث کم شدن تومورها شد. دانشمندان و محققان یادآوری کردند که این درمان رویکردی مناسب است اما نمی توان از عوارض جانبی آن نیز غافل بود.

البته محققان و دانشمندان این گونه نیز می گویند: که فناوری مورد استفاده در واکسن کورنای آسترازنکا- آکسفورد امکان دارد برای درمان سرطان نیز موثر واقع گشته و در آینده در درمان این بیماری تحول ایجاد کند.

به نقل از رویترز، محققان موسسه« جنر» اکسفورد و موسسه تحقیقات لودویگ فناوری« ناقل ویروسی» مورد استفاده در این واکسن را برای تولید یک درمان برای سرطان تطبیق داده اند و تا به اکنون آزمایشات روی حیوانات نظر مساعدی را داشته است.

آدریان هیل مدیر موسسه جنر این گونه می گوید: این پلتفرم جدید واکسن می تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند. امیدواریم هر چه زودتر شاهد از بین رفتن این ویروس خطرناک باشیم و همچنین بتوان راهی برای مبارزه با بیماری سرطان یافت که زودتر بیماران سرطانی رو به بهبودی پیش بروند.

این نکته را نباید فراموش کرد که دردرمان بیماری سرطان روحیه خوب بسیار تاثیرگذار است، یی از راه های افزایش روحیه بیمار رفن به سفر است، برای اطلاع از قیمت تور ترکیه کلیک کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا