اخبار روز

تسهیل فرآیند ثبت سفارش برنج! /شفاف سازی در بازار تجارت خارجی به منظور ایمنی غذایی مردم

به گزارش پی ام آپ،میثم جاهدی مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی (تجارت خارجی) وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ساختار جدید و نظر شورای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص شفافیت و تسهیل امور از سوی مغازه داران، بازرگانان و فعالان ایمنی غذایی مردم؛ مهمترین لینک اولیه شفاف سازی در زمینه ثبت سفارش است که در این راستا با سیستمی شدن ثبت سفارش بنگاه ها، امکان نظارت دقیق و رفع سریع مشکلات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کالای استراتژیک برنج یکی از مهمترین کالاهای اساسی و مصرفی مردم و آخرین کالای اصلی و ارزشمند کشور است که تاکنون به دلیل عوارض خاص آن و بر خلاف سایر کالاها، ثبت نام آنها انجام شده است، گفت: سفارشات به صورت دستی و با محاسبات اولیه انجام شد، وی گفت: سیستم سازی به معنای تایید خودکار فرمت های ثبت سفارش شرکت ها بر اساس مبانی تعریف شده (شامل تایید اصالت مدارک و حداکثر قیمت و سایر موارد موثر) و تایید یا رد و حذف خودکار است. چالش فرآیند تایید دستی و احتمال نسبی خطای انسانی که به زودی در کشت برنج اجرا خواهد شد.

جاهدی نظارت مستمر و هماهنگی و جلسات فنی بین دستگاه ها با حضور مدیران وزارت حراست (سامانه جامع تجارت)، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) و وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۳ خرداد را مورد تاکید قرار داد. و گفت: مقرر شد با همکاری بین نهادی، سامانه سازی ثبت سفارش برنج از پایان خرداد ماه سال جاری اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه سیستمی شدن ثبت سفارش برنج با 5 سال تاخیر نسبت به توافق قبلی انجام می شود، تاکید کرد: این تاخیر مشکلات فراوانی را در زمینه عدم ثبت سفارش سالیانه یا مازاد بر ثبت سفارش، عدم محاسبه دقیق سهم بازار ایجاد می کند. شرکت ها و عدم امکان نظارت کافی بر جریان ورود کالاها (به استثنای مسائل ارزی) به کشور ارسال شده و مورد انتقاد واردکنندگان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: فاز اول اجرای این طرح طبق توافق با مدیران ذیربط سامانه جامع تجارت و سازمان غذا و دارو مقرر شده است این امر که از اواخر ماه جاری در محصول برنج اجرا می شود، گامی مهم و موثر در مدیریت و بررسی صحیح می باشد. ورود کالاها به کشور و رعایت قانون مبارزه با انحصار و فساد اداری شفاف خواهد بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا