اخبار روز سینما

رئیس صدا و سیما: خرید آثار شبکه تلویزیونی خانگی یکی از تصمیمات اعلام شده ماست. به محض ارائه آثار بزرگ به وعده خود عمل می کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما درباره دخالت رسانه های داخلی در تولید برنامه های شبکه تلویزیونی داخلی که خودش پیشتر اعلام کرده بود، گفت: به محض اینکه شاهد کارهای بزرگی باشیم که قابل حمایت هستند، قطعا وعده ای که دادیم رو عملی میکنیم.

پیمان جبلی در این زمینه ادامه داد: ما به طرق مختلف از آثار شبکه تلویزیونی داخلی چه با مشارکت در تولید تبلیغات و چه با تبلیغ و پخش تیزر حمایت خواهیم کرد و حتی ممکن است حق پخش آن را بخریم.

رئیس سازمان صدا و سیما صبح امروز (پنج شنبه) پس از اختتامیه جشنواره رادیویی پژواک در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتی در خصوص حمایت از آثار شبکه نمایش خانگی و مشارکت در ساخت و خرید مجموعه های شبکه نمایش خانگی ادغام شبکه کودکان و امید، هدف محدود کردن سریال های تلویزیونی، استفاده از ظرفیت ها و کشف استعدادهای جدید در صدا و سیما، ممنوعیت استفاده از کلمات بیگانه در تبلیغات بازرگانی و همچنین ناعدالتی در حوزه حقوق رادیو. پاسخ داد.

جبلی درباره همکاری صداوسیما و مشارکت این سازمان در ساخت سریال با شبکه تلویزیونی داخلی توضیح داد: برخی از طرح هایی که به ساترا ارائه شده، طرح هایی است که مطابق با اولویت های فرهنگی جامعه است و به اصطلاح مطابق با آن ضرورت‌ها و نیازهایی است که جامعه به لحاظ ذائقه فرهنگی سالم به آن نیازمند است. با دوستانمان در ساترا مشورت کردیم تا این نوع پروژه ها را تبلیغ کنیم و در صورت امکان، به حوزه های مختلف سینما معرفی شود و حتی در تولید شرکت کنیم. ما به روش های مختلف شرکت خواهیم کرد. تبلیغ، ترویج و پخش تیزر آنها را خواهیم کرد و حتی می توانیم حق پخش آنها را بخریم.

جبلی در پاسخ به اینکه تاکنون یک سریال شبکه خانگی برای پخش خریداری شده است؟ وی گفت: تا به حال دوستان ما در ساترا نامی از مورد خاصی نبرده اند اما خبرهای خوبی از راه خواهد رسید که برنامه های خوبی برای ساترا خواهد آمد. خرید آثار شبکه نمایش خانگی یکی از تصمیمات اعلام شده ماست و به محض اینکه آثار فاخری کهقابل حمایت، پشتیبانی و مشارکت باشد به بازار بیاید، قطعا به قول خود عمل می کنیم و حتی سعی می کنیم زودتر به نتیجه برسیم. اما تا الان سریالی برای خرید به ذهنم نمی رسد و آن آثاری که مجوز ساخت گرفته اند را ندارم اما دوستان ما در ساترا اعلام کردند که قرار است طرح های خوبی بگیریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادغام شبکه کودک و شبکه امید نیز توضیح داد: هیچ ساختار و سازوکاری برای ما اصل و اصالت ندارد، آنچه برای ما مهم است دو حوزه تحولی در محتوا و رویکرد است.. اگر با توجه به تحول رویکرد و محتوا نیاز به تغییر ساختار و سازوکار باشد، قطعا این اتفاق خواهد افتاد. همانطور که دیدید در معاونت سیما سه سیمرغ، فیلمنامه و برنامه کوتاه طراحی کردیم و در جای دیگر دو شبکه را کاهش دادیم. یعنی برای رسیدن به آن هدف و تحولی که داریم، هر ساختار و مکانیزمی که نیاز باشد تغییر می کند یا کم و زیاد می شود.

رئیس سازمان صدا و سیما درباره دلیل محدودیت سریال های تلویزیونی گفت: هیچ تغییری در ساخت سریال و سریال های نمایشی صورت نگرفته است. یعنی سیمافیلم همچنان ساخت سریال ها و سریال های نمایشی اعم از «الف» و غیرالف خاص را برعهده دارد، این ساختارهای جدید برای اضافه شدن گونه های جدیدی بوده است که وجود نداشته اند یا کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. .

وی افزود: مرکز سیمرغ ما تولید برنامه‌های سیتکام، برنامه‌های تلویزیونی با بیگ پروداکشن (تولید عظیم) و حوزه های دیگری مانند تله تئاتر را بر عهده دارد که در سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است. خروجی این آثار را در هفته های آینده خواهید دید. از آنجایی که سیمرغ یک سازه جدید است و به تازگی یک ساختمان جدید دریافت کرده است، راه اندازی سازه جدید، تعیین بودجه و تعیین نقاط قوت زمان می برد. سیمرغ، نمایش های کوتاه و فیلمنامه سه ساختاری هستند که قطعا به افزایش کمی و کیفی تولید کمک می کنند.

وی همچنین درباره رویکرد صداوسیما برای کشف قابلیت ها و استعدادهای جدید از دیگر مراکز استان صداوسیما گفت: علاوه بر رویکرد استفاده از توانمندی ها در استان ها، در ساختارهای اصلی خود مانند سیمافیلم یا شبکه های سراسری به همه ۳۳ مدیر مرکز در استان‌ها و مراکز مستقل‌مان نیز ابلاغ شده است. در استان ها و مراکز مستقل ما یکی از شاخص های کیفی ارزیابی مدیران در مراکز میزان استفاده، کشف و شناسایی نیروهای توانمند است و در حال حاضر خوشبختانه شاهد و انتظار رقابت خوبی بین مراکز استان ها برای کشف استعدادهای هنری در رشته های مختلف از جمله بازیگری، نویسندگی و سایر رشته های مرتبط با تولید هستیم. این رقابت خوبی که بین مراکز ایجاد می شود منجر به کشف استعدادهای بسیار خوبی می شود.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به ساخت سریال «نون خ» با همان محوریت استعدادیابی در سایر استان ها، تصریح کرد: نمونه بارز آن ساخت سریال «نون خ» بود که  اگرچه ربطی به این دوره ندارد، ما از آن حمایت می کنیم، کاری که آقای سعید آقاخانی کرد این بود که بیش از 80 درصد گروه «نون خ»، عوامل و بازیگران همگی اهل یک منطقه و کرد زبان هستند و این مصداق بارز آن است که ما معتقدیم این استعداد در همه مناطق و استان ها وجود دارد و باید از آن استفاده کنیم.

جبلی در بخشی دیگر از گفتگوی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر ناعادلانه بودن حقوق صداوسیما اظهار داشت: بررسی پرداخت های رادیویی و برقراری عدالت در دریافت و پرداخت در رادیو را در بین اولویت های بررسی خود قرار داده ایم. خبر خوب این است که به پیشکسوتان رادیو توجه ویژه ای دارند.

در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ممنوعیت استفاده از الفاظ بیگانه که پیش از این وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرده بود، در پاسخ به اینکه آیا این اقدام در تبلیغات تلویزیونی نیز رخ خواهد داد؟ وی تصریح کرد: شرکت ها مجوز تبلیغات بازرگانی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می کنند و قاعدتاً ارشاد قوانین خاص خود را برای اعطای مجوز دارد. آنچه در زمینه انتشار تبلیغات در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مد نظر داریم مجوزهایی است که به صورت قانونی از جاهای دیگر در زمینه هایی مانند سلامت، ادبیات فارسی و کاربرد واژه اخذ شده است. اما خود ما پیگیری دقیق تری انجام می دهیم تا اگر بنا به دلایلی مجوزهایی از مراجع دیگر دریافت شد که ممکن است با راهبردهای کلان مغایرت و مغایرت داشته باشد، پیگیری و مدیریت را خودمان انجام دهیم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا