اخبار روز

چگونه یک “نقاشی” راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)

معمایی که هزاران سال وجود داشته است سرانجام حل شد، زیرا فیزیکدانان معتقدند که سرانجام به چگونگی ساخت اهرام مصر باستان پی برده اند.

به گزارش فرادید، اینکه چگونه یک تمدن باستانی توانسته بدون ماشین آلات سنگین اهرام بسازد، مدت هاست که افراد زیادی را مجذوب خود کرده است. هرم بزرگ جیزه با ارتفاع 147 متر، در زمان ساخت، بلندترین سازه جهان برای بیش از 3800 سال بود و ما همچنان مسحور عظمت آن هستیم.

برخی تصمیم می گیرند از اهرام بازدید کنند، برخی دیگر تصمیم می گیرند با چتر نجات بر فراز آنها بپرند، و برخی دیگر به داخل هرم بزرگ می روند، اما تا به حال ما نمی دانستیم چگونه آنها ساخته شده اند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه آمستردام در مورد چگونگی ساخت اهرام توسط مصریان باستان به کشفی اساسی دست یافتند. تیمی از فیزیکدانان به رهبری دکتر. دانیل بون روی یک نقاشی دیواری در مقبره Djehutihotep تمرکز کرد. این نقاشی مربوط به 1900 قبل از میلاد است. قبل از میلاد و به نظر می رسد یک تکنیک ساخت و ساز را نشان می دهد.

این نقاشی دیواری 172 مرد را به تصویر می کشد که با استفاده از طناب های متصل به سورتمه، مجسمه ای را حرکت می دهند. جلوی سورتمه که به نظر می رسد جیزه یا اطراف آن است، آب ریخته شده روی ماسه ها دیده می شود. فیزیکدانان مجذوب این کشف، تصمیم گرفتند آن را آزمایش کنند.

آنها به مصر رفتند و هرم خود را در مقیاس بسیار کوچکتر ساختند. در طول آزمایش، مشخص شد که وقتی ماسه خشک می شود، توده هایی ایجاد می شود و حرکت اشیا دشوار می شود. با این حال، افزودن مقدار مناسب آب از تشکیل این توده ها جلوگیری می کند و ماسه را صاف نگه می دارد.

بن در مصاحبه ای در سال 2016 گفت: “اگر از ماسه خشک استفاده کنید، خوب کار نمی کند، اگر شن خیلی خیس شود، باز هم خوب کار نمی کند.” این مستلزم استحکام بهینه است.»

قبلاً اعتقاد بر این بود که استفاده از آب برای کمک به ساخت و ساز ماهیتی تشریفاتی و غیرعملی دارد.

چگونه یک

نتایج این تیم در یکی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان (Physical Review Letters) منتشر شد. در مقاله منتشر شده آمده است: “ساییدگی لغزشی روی شن و ماسه با افزودن کمی آب (نه خیلی زیاد) به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

“اگر محتوای آب مناسب نباشد، ماسه مرطوب بیابان تقریبا دو برابر ماسه خشک سخت تر است.”

سورتمه به راحتی روی شن های سخت کویر می لغزد زیرا شن مانند زمانی که خشک است روی سورتمه جمع نمی شود.

به قدری ساده است که حتی بون و تیمش متعجب شدند: «من از کاهش 50 درصدی مقاومت هوا شگفت زده شدم، یعنی مصریان باستان فقط به نیمی از مردان نیاز داشتند تا اهرام را با ماسه خشک هل دهند».

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا