اخبار روز

دارایی های بابک زنجانی از بدهی هایش بیشتر شد. یک میلیارد و 967 میلیون و 500 هزار یورو تسویه شد

قوه قضائیه گزارشی از وضعیت پرونده بابک زنجانی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، قوه قضائیه اعلام کرد:

برخورد با مفسدان اقتصادی و عوامل اصلی فساد و صیانت از بیت المال یکی این یکی از وظایف مهم قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد و حفظ حقوق عمومی است.

در این راستا، پرونده «بابک زنجانی» یکی از شاخص ترین پرونده های قضایی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی در دهه گذشته بود که پس از ده سال در سال 1402 با تلاش قوه قضائیه و همکاری دستگاه های اطلاعاتی و اطلاعاتی به نتیجه رسید. نیروهای امنیتی.

با توجه به اینکه اموال و بدهی های بابک زنجانی به قیمت ارز و نرخ روز مسترد شده و حتی میزان اموال برگشتی نیز از میزان محکومیت و بدهی وی بیشتر بوده است، این امر منجر به صدور حکم اعدام وی با اعمال مقررات قانونی شده است. ماده ۱۱۴ قانون به ۲۰ سال حبس تبدیل شود.

رسیدگی به پرونده بابک زنجانی آغاز شد

دریافت گزارش بانک مرکزی و شرکت ملی نفت در سال 1392 مبنی بر وصول مقدار قابل توجهی ارز از بانک مرکزی و عدم بازپرداخت کامل آن و همچنین فروش مقدار قابل توجهی ارز در فضای باز. بازار و همچنین عدم استرداد مبلغ نفت دریافتی، نقطه شروع پیگرد قانونی پرونده بابک زنجانی بود.

پس از بررسی گزارش مقامات قضایی، بابک زنجانی با نام کامل «بابک مرتضی زنجانی» ۱۸ دی ماه بازداشت شد. دی وی در سال 1392 دستگیر شد.

رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی».

پس از بررسی گزارش های دریافتی و انجام تحقیقات اولیه، دی در سال 1392 بابک زنجانی محکوم شد و کیفرخواستی 237 صفحه ای برای متهم صادر شد. پس از صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی و صدور حکم به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شد.

اتهامات بابک زنجانی بر اساس کیفرخواست صادر شده است: فساد در جهان از طریق اخلال در نظام اقتصادی توسط شبکه سازمان یافته، استفاده از اسناد جعلی، پولشویی در مقیاس بزرگ با علم به مؤثر بودن و تأثیرگذار بودن آن بر نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده چندین نفر. بانک ها و وزارت نفت با جعل 24 سند بانکی، پولشویی به مبلغ یک میلیارد و 967 میلیون و 500 هزار یورو و نشر اکاذیب.

احکام پرونده بابک زنجانی

رسیدگی به پرونده و اتهامات بابک زنجانی از مهرماه 1393 در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی سلواتی آغاز و پس از 26 جلسه بهمن ماه 1394 به پایان رسید.

– رای دادگاه انقلاب مبنی بر فوت، اتلاف مال و جزای نقدی

بابک زنجانی در اسفند 1392 به اعدام، مسترد اموال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و جریمه نقدی یک چهارم پولشویی محکوم شد.

– تأیید حکم اعدام در دیوان عالی کشور با شرط تخفیف در صورت انکار مالکیت.

پس از صدور حکم، وکیل بابک زنجانی به حکم صادره و پرونده اعتراض کرد در ماه 1395 به دیوان عالی کشور رفت.

سرانجام در آذرماه 1394 حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور با این شرط که محکوم علیه در صورت استرداد کلیه اموال و جبران ضرر و زیان نظام اسلامی می تواند از عفو قانونی مقرر در ماده 114 بهره مند شود، تأیید شد. قانون جزا.

در حکم صادره از دیوان عالی کشور آمده است: «البته در صورت استرداد مال و جبران خسارت وارده و همچنین اظهار ندامت و ندامت، محکوم علیه حق بهره مندی از مقررات را دارد. ماده 114 قانون مجازات اسلامی.

پس از اعلام نظر دیوان عالی کشور، توجه دستگاه قضایی به استرداد اموال بابک زنجانی معطوف شد.

پس از اعلام این حکم، بابک زنجانی در آن زمان فاش کرد که در کشورهای مختلف ارز دارد و اسنادی در این زمینه ارائه کرد. اما با بررسی مقام مربوطه مشخص شد که این ادعا نادرست بوده و استرداد ملک انجام نشده است.

پس از آن دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیز برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور تلاش کردند و حتی مدت ها در حالی که متهم به درخواست قاضی همچنان در زندان نگهداری می شد، مجدداً در اختیار راز قرار گرفت. خدمات، استرداد وجوه بازپرس امکان پذیر نبوده و اموال شناسایی شده توسط متهم قادر به پرداخت دیون و خسارت ناشی از آن نبوده است.

در مرحله بعد جمعی از مراجع ذی ربط به دستگاه قضایی اعلام کردند که کار جدیدی را برای شناسایی و استرداد اموال بابک زنجانی آغاز خواهند کرد و رئیس قوه قضاییه نیز با صدور اولتیماتوم با این موضوع موافقت کرد. برای این امر مهلت مشخصی در نظر گرفته شده تا در صورت عدم استرداد مجدد مال توسط محکوم علیه، مجازات قطعی و قطعی پرونده وی اجرا شود.

مهلت استرداد اموال بابک زنجانی بار دیگر از سوی رئیس قوه قضائیه تمدید شد. تا اینکه بابک زنجانی اعلام کرد که قصد همکاری دارد و نشانه هایی از صداقت او نمایان شد و دارایی های قابل توجهی را به خارج از کشور آورد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه (30 بهمن 1402) با اعلام این خبر گفت: با تلاش همه دستگاه های ذیربط اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور صادر شد. شناسایی و به تهران منتقل شد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز اول اسفندماه با تایید این خبر گفت: اموال برگشتی بابک زنجانی که دارایی های ارزی است به طور کامل به خزانه بانک مرکزی واریز شده است. بنابراین بدهی های زنجانی بالغ بر یک میلیارد و 967 میلیون و 500 هزار یورو پرداخت و این دارایی ها به عنوان حمایت مالی از کشور به خزانه بانک مرکزی بازگردانده شد.

در مجموع ارزش دارایی های وارداتی بابک زنجانی به کشور از جمله املاک مصادره شده قبلی از کل بدهی ها و غرامت پرداختی وی بیشتر بوده است.

– تبدیل اعدام به 20 سال حبس با استفاده از ماده 114 قانون مجازات اسلامی.

از آنجایی که استرداد اموال و بدهی های بابک زنجانی به صورت ارزی و حتی بیش از میزان محکومیت و بدهی وی بوده، موجب شد حکم اعدام وی مشمول مقررات ماده 114 قانون مجازات اسلامی شود.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری (11 اردیبهشت ماه) در این زمینه گفت: با گزارش مراجع ذیربط مبنی بر استرداد اموال، درخواست تخفیف مجازات «بابک زنجانی» از سوی دادگستری استان تهران مطرح شد. و با موافقت رئیس قوه قضائیه و با موافقت رهبر انقلاب حکم اعدام وی لغو و به 20 سال حبس تعزیری تبدیل شد.

به این ترتیب یکی پرونده های قضایی بیشتر در مبارزه با مفاسد اقتصادی و استرداد اموال بیت المال در سال 1402 تکمیل شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا