اخبار روز

خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+ عکس)

اگرچه خودروهای اسپرت V8 قبل از سال 1964 در آمریکا وجود داشتند، دوران جدیدی از عملکرد هیجان انگیز زمانی آغاز شد که پونتیاک بسته محبوب GTO را برای مدل Le Mans خود معرفی کرد.

اگرچه دوران طلایی خودروهای عضلانی زیاد طول نکشید، اما سه خودروساز بزرگ دیترویت و حتی AMC Muscle در این مدت کوتاه حدود یک دهه خودروهای قدرتمند زیادی را معرفی کردند.

به گزارش پدال، فرمول ترکیب یک موتور قدرتمند با شاسی یک خودروی سواری معمولی آنقدر موفق بود که به خارج از آمریکا صادر شد. این امر باعث شد تا شعبه های خارجی خودروسازان آمریکایی عضله سازی آثار خود را بر اساس مدل های محبوب همان کشور تولید کنند.

Beaumont SD 396 سال 1968

به منظور ترویج خودروسازی در کانادا، فروش بسیاری از خودروهای ساخت آمریکا در اوایل دهه 1960 در آن کشور ممنوع شد. به همین دلیل جنرال موتورز برندی به نام آکادیان را معرفی کرد که خودروهایی بر اساس شورولت نوا در کانادا تولید می کرد.

سپس در سال 1966، بومونت که یکی این یک محصول آکادی بود که به یک برند مستقل تبدیل شد و شروع به ارائه خودروهای مبتنی بر شورلت شول کرد. دو سال بعد، این برند کوپه جدیدی را معرفی کرد که بسیار شبیه به نسل دوم شورلت شول بود، اما با برخی ویژگی‌های بیرونی انحصاری و داشبورد گرفته شده از پونتیاک GTO.

قدرتمندترین نسخه این خودرو SD 396 نام داشت که از نیروی محرکه ای مشابه Scholl SS 396 آمریکایی بهره می برد و به صورت کوپه و کانورتیبل تولید می شد. زیر کاپوت این خودرو یک موتور 6.5 لیتری V8 بزرگ بلوک قرار داشت که در نسخه استاندارد 325 اسب بخار و در نسخه ویژه 350 اسب بخار قدرت داشت. Beaumont SD 396 تا سال 1968 تولید نشد و تنها 41 دستگاه از آن تولید شد.

فورد فالکون GT-HO فاز III 1971

خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+ عکس)

در دهه‌های 1960 و 1970، تب ماشین عضلانی به استرالیا رسید و شعب محلی فورد، جنرال موتورز و کرایسلر را بر آن داشت تا نسخه‌های با کارایی بالا را بر اساس مدل‌های داخلی خود بسازند. یکی یکی از بهترین ماشین‌های عضلانی استرالیا در تمام دوران GT-HO Phase III بود که نسخه‌ای مشابه بر اساس فورد فالکون GT بود.

اگرچه آمریکایی ها این ماشین را به دلیل موتور چهار به یک آن یک ماشین عضلانی واقعی نمی دانستند، فالکون GT-HO فاز III یک ماشین عضلانی افسانه ای برای استرالیایی ها بود. این نسخه نسبت به فالکون GT استاندارد ارتقا یافته است، مانند ترمزهای بزرگتر، سیستم تعلیق تقویت شده و مخزن سوخت بزرگتر.

مهم ترین ارتقای این خودرو اما نسخه ویژه موتور 5.7 لیتری V8 کلیولند بود که 300 اسب بخار قدرت داشت. GT-HO فاز III که در آن زمان به عنوان سریع ترین سدان جهان توصیف می شد، شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 6.4 ثانیه داشت و 400 متر را در 14.4 ثانیه طی کرد. این سدان افسانه ای تنها در سال 1971 و در 300 دستگاه تولید شد.

فورد موستانگ شلبی اروپا 1971

خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+ عکس)

فورد موستانگ برای چندین دهه تنها در آمریکای شمالی در دسترس بود و تا نسل ششم بود که این خودرو سرانجام به یک مدل جهانی تبدیل شد. با این حال، در سال 1971، به درخواست یک فروشنده اتومبیل بلژیکی، 9 موستانگ نسل اول به طور خاص برای بازار اروپا ساخته شد.

این خودروها که موستانگ شلبی اروپا نام دارند بر اساس موستانگ مک ایوان 1971 در دو مدل GT350 و GT500 با موتورهای 5.8 لیتری و 7 لیتری ساخته شدند و به ترتیب 360 و 400 اسب بخار قدرت داشتند. از این 9 دستگاه، تنها دو دستگاه کانورتیبل بودند. شلبی موستانگ اروپایی دارای نوارهای مخصوص رنگ بدنه، اسپویلرهای جلو و عقب و سیستم تعلیق جلو قابل تنظیم بود.

1972 Chrysler Valiant Charger R/T

خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+ عکس)

کرایسلر والیانت نسخه اصلاح شده پلیموت والیانت ساخت استرالیا بود. در حالی که پلیموث نسخه ای با کارایی بالا از این خودرو به نام Valiant Duster را در آمریکا عرضه می کرد، همتای استرالیایی آن نسخه Charger R/T بود که در سال 1972 با معرفی پکیج E49 به طرز دیوانه کننده ای قدرتمند شد.

با این حال اخباری در مورد موتورهای Hemi V8 در زیر کاپوت Valiant Charger R/T به گوش می رسد نبود و از یک موتور شش سیلندر خطی استفاده شد. البته این یک نسخه با کارایی بالا با حجم 4.3 لیتر و توان خروجی 302 اسب بخار بود. به لطف این عملکرد، چارجر کوچک استرالیایی توانست در 6.1 ثانیه شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را طی کند و 400 متر را در 14.1 ثانیه طی کند. علاوه بر موتور قدرتمند، پکیج E49 دارای مخزن سوخت بزرگتر، چرخ های آلیاژی و ترمزهای دیسکی جلو قوی تر برای Charger R/T بود.

شورلت Firenze Can AM 1973

خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+ عکس)

Vauxhall Firenze یک کوپه کوچک دودر بود که در نیمه اول دهه 1970 در بریتانیا عرضه شد و در آفریقای جنوبی با نام شورولت Firenza به فروش رسید. این خودرو که از موتورهای چهار سیلندر جنرال موتورز اروپا استفاده می کرد، هیچ شباهتی با خودروهای عضلانی آمریکایی نداشت. اما نسخه محدود Can AM که در سال 1973 در آفریقای جنوبی عرضه شد، همه چیز را تغییر داد.

این نسخه با رنگ سفید با کاپوت مشکی و اسپویلر آلومینیومی سفارشی، از موتور 4.9 لیتری V8 بلوک کوچک کامارو Z28 بهره می برد. این موتور با قدرت 290 اسب بخار، شتاب کوچک و سبک Firenze Can AM را در 5.4 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رساند.

فورد فالکون کبرا 1978

خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+ عکس)

در سال 1978، دوران طلایی خودروهای عضلانی در ایالات متحده به پایان رسید و اگرچه برخی از خودروسازان هنوز خودروهای عضلانی را با قدرت بسیار کمتر از قبل تولید می کردند، فورد نیز در میان آنها بود. نبود موستانگ که چند سال پیش یکی از قدرتمندترین خودروهای عضلانی بازار بود، حالا به یک کوپه کوچک بر اساس فورد پینتو تبدیل شده و با موتورهای بسیار ضعیف عرضه می شد.

نسخه موستانگ کبرا نیز در آن زمان قدرتمند به نظر می رسید، اما از نظر عملکرد تفاوتی با نسخه های معمولی نداشت و تنها با قدرت 140 اسب بخار عرضه می شد. با این حال، شعبه استرالیایی فورد کار بسیار بهتری انجام داد و فالکن کبرا را در سال 1978 به عنوان ادای احترام به موستانگ های شلبی معرفی کرد.

این نسخه از برخی بهبودهای بیرونی مانند کاپوت برآمده بهره می برد و در رنگ سفید با راه راه آبی عرضه شد. تنها 200 کبرا فالکون ساخته شد، 200 مدل اول به موتور 5.8 لیتری V8 با قدرت 217 اسب بخار و 200 مدل دوم به موتور 4.9 لیتری 202 اسب بخار مجهز شدند. در نتیجه کبرا فالکون نه تنها تهاجمی به نظر می رسید، بلکه به طور قابل توجهی قدرتمندتر و سریعتر از موستانگ کبرا 140 اسب بخاری بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا