اخبار روز سینما

زندگینامه و داستان های تکان دهنده خوانندگان و نوازندگان!

دنیای نوازندگان و خواننده ها پر از جذابیت ها و در عین حال مشکلات و سختی هاست. از ابتدای دهه 1960 فیلم های مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی این هنرمندان ساخته شد. برخی از فیلم‌ها در قالب نوازنده و خواننده کمدی هستند و برخی دیگر به موضوعات فرهنگی و اجتماعی یا روابط عاشقانه و غیره می‌پردازند. به بهانه اکران فیلم «آهنگ دونفره» نگاهی می اندازیم به فیلم هایی که بر اساس زندگی خوانندگان و نوازندگان ساخته شده اند.

پیوند با تاریخ یکی از مهم ترین فیلم های سینمای ایران که با محوریت موسیقی ساخته شد، «دلشدگان» علی حاتمی است. حاتمی در سال 1370 فیلم دلشدگان را بر اساس برخی وقایع واقعی از دوران محمدعلی شاه و احمدشاه قاجار ساخت. داستان فیلم در زمان احمدشاه روایت می شود. این تاجر خارجی به بهانه اعتلای فرهنگ و هنر با پرکردن چند صفحه از چند نوازنده ایرانی به دنبال حفظ خطوط اصیل ایرانی که در حال فراموشی است، برآمد. لذا از آقا حسین دلنواز می خواست که گروهی از بهترین نوازندگان را انتخاب کند. این قصد و برنامه سفر به فرنگ با مشکل مواجه شد. اما معلم دوست داشتنی تصمیم گرفت این طرح را اجرا کند. یکی از دلایل اهمیت و ماندگاری فیلم، موسیقی درخشان حسین علیزاده و صدای محمدرضا شجریان است. جلال الدین دری در سال 1394 فیلم «نرگس مست» را بر اساس زندگی یک تار ساز مسن به نام موسیو خاچیک ساخت که تجربه زیادی در تولید و تعمیر سازهای ایرانی دارد. در واقع جمال الدین دری با این فیلم سعی کرد تاریخ تلخ موسیقی کشورش را به نمایش بگذارد.

دلشدگان به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی فیلمی مستند از گوشه ای از موسیقی ایرانی است.

پیوند با فضای رمانتیک. در برخی فیلم ها زندگی خوانندگان و نوازندگان با فضایی رمانتیک آمیخته شده است. کیومرث پوراحمد در سال ۱۳۷۳ فیلم «گل یخ» را با همین رویکرد ساخت. داستان فیلم بر اساس «سلطان قلب ها» است. درباره خواننده ای به نام عباس است که عاشق دختری به نام ترگل می شود. پدر ترگل مخالفت می کند و بعد از فرار با هم ازدواج می کنند تا اینکه بعد از زلزله رودبار عباس معتقد است ترگل مرده است. پس از آن موسیقی را ادامه می دهد و کنسرت برگزار می کند و آلبوم های موسیقی را با نام هنری کیوان کامیاران منتشر می کند. تا اینکه به او پیشنهاد بازی در یک فیلم می دهند و او در کنار دختری بازی می کند که بعداً متوجه می شود دختر خودش است. بهمن زرین پور در سال 1380 در فیلم «هفت ترانه» در فضایی عاشقانه موسیقی را میکس کرد. داستان فیلم درباره دختری به نام رویا بود که پس از پایان تحصیلات موسیقی در وین اتریش به ایران بازگشت و می خواست قطعاتی را روی صحنه اجرا کند. در گروهی که قرار بود رویا رهبری آن را بر عهده بگیرد پسر جوانی بود که رویا با وجود اختلاف سنی زیاد عاشق این پسر نوازنده شد و کار و زندگی او تحت الشعاع این رابطه عاطفی قرار گرفت. فیلم «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی نیز در دهه 90 ساخته شد و به زندگی عاشقانه یک خواننده موسیقی می پردازد. داستان فیلم درباره زندگی خواننده مشهور و محبوبی به نام خسرو است که با وجود ازدواج و نامزدی، با زن جوانی که از طرفداران اوست، رابطه عاطفی برقرار می کند. بعد از اینکه همسرش متوجه خیانت او می شود، تصادف می کند و نخاعش را قطع می کند. رابطه خسرو با زن جوان ادامه دارد و منجر به قتل همسر سابقش می شود.

زندگینامه و داستان های تکان دهنده خوانندگان و نوازندگان!
محمدرضا گلزار در فیلم «گل یخ» نقش یک خواننده را بازی می کند.

ارتباط با مشکلات اجتماعی و فرهنگی مشکلات و رنج های اجتماعی و فرهنگی که در سبک زندگی خوانندگان و نوازندگان وجود دارد بارها برای ساخت فیلم های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. خسرو معصومی فیلم «پرواز» را در فضای بسته دهه 70 ساخت و مشکلاتی که برای گرفتن مجوز برای ضبط موسیقی وجود داشت. داستان در مورد خواننده جوانی بود که برای صدور مجوز آلبوم هایش با مشکل مواجه بود و تصمیم به مهاجرت گرفت اما با کمک پدر نامزدش بالاخره موفق شد مجوز انتشار آلبوم خود را بگیرد و از مهاجرت منصرف شد. داریوش مهرجویی در فیلم «قرن» به مشکلات زندگی نوازندگان و خوانندگان پرداخت. داستان درباره خواننده و نوازنده ای به نام علی بود که در موسیقی به شهرت رسید اما کم کم نتوانست شهرت خود را در مسیر درست هدایت کند و پس از ازدواج در دام اعتیاد گرفتار شد. مهرجویی بعدها فیلم های «تهران تهران» و «لمینور» را درباره مشکلات جوانان در مسیر اجرای موسیقی ساخت. بهمن قبادی در سال ۱۳۸۷ در فیلم «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد» به مشکلات خوانندگان زیرزمینی پرداخت. داستان فیلم در مورد دختر و پسر جوانی است که تصمیم می گیرند برای تشکیل یک گروه جدید به سراغ خواننده های زیرزمینی بروند. قصد او این است که این گروه را به جشنواره ای در برلین و پاریس ببرد. گروه دوباره متحد می شوند و تمرین را ادامه می دهند، اما برای خروج از ایران با مشکل مواجه می شوند. چون پول ندارند و نمی توانند پاسپورت بگیرند. احمد امینی در سال 1390 فیلم «بیخودافزی» را به زندگی پر فراز و نشیب و سختی رضا صادقی تقدیم کرد و خود صادقی نقش اصلی را بازی کرد.

زندگینامه و داستان های تکان دهنده خوانندگان و نوازندگان!
سیامک انصاری و پردیس احمدیه در نمایی از فیلم لمینور

لینک و با کمدی سامان مقدم در سال ۱۳۸۳ فیلم کمدی «مکس» را بر اساس فیلمنامه پیمان قاسم خانی کارگردانی کرد. ماجرا از این قرار بود که وزارت ارشاد قصد داشت برنامه ای را به بهانه بازگرداندن نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور برگزار کند و به همین دلیل از یکی از نخبگان مهم موسیقی ایران که اکنون رهبر برجسته ای است دعوت کردند. اما این دعوتنامه به اشتباه برای خواننده خالتور به نام مکس که در کاباره لس آنجلس اجرا می کند و به عنوان مهمان ویژه به ایران می آمد ارسال شد. مصطفی کیایی در سال ۱۳۹۶ فیلم کمدی «مطرب» را درباره خواننده کافه‌خوانی به نام ابراهیم خوش‌لهان ساخت. خواننده ای که درست در آستانه شهرت انقلاب کرده بود و آرزو داشت برای همیشه در مورد پیری اجرا کند و حالا دخترش می خواهد او را در هفته فرهنگی ایران به ترکیه ببرد تا درباره پیری بخواند. در سال 1400 در فیلم «گشت ارشاد 3» به کارگردانی سعید سهیلی با موقعیتی طنز درباره یک خواننده مواجه می شویم. حسن و عطا با مرد ثروتمندی که به خوانندگی علاقه داشت آشنا شدند و تصمیم گرفتند با ویرایش صدای او یک شبه او را به یک خواننده محبوب تبدیل کنند. در حالی که قرار بود کنسرت اجرا شود، حسن و عطا از برادران بسیجی خواستند تا کنسرت خود را قطع کنند. اکنون که فیلم آهنگ دوفره به کارگردانی آرزو ارزنش در قالب کمدی مرتبط با موسیقی منتشر شده است. چند روز مانده به کنسرت فرزاد فرزین، چاقوی ماهی در گلویش فرو می رود و حالا او همچنان خواننده خالتوری است که تنها امیدش برای دوری از آبروریزی است.

زندگینامه و داستان های تکان دهنده خوانندگان و نوازندگان!
فیلم آهنگ دو نفره که این روزها روی اکران سینماست در ژانر کمدی وارد دنیای موسیقی شده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا